voeding en rosacea

Als ik kijk naar wat er dagelijks op mijn bord ligt en dat vergelijk met een paar jaar geleden is er heel wat veranderd… Tegenwoordig start ik de dag met havermout en een appeltje , nadat ik een groot glas lauw water met citroen heb gedronken, daarbij kies ik vaker voor een salade en eet ik weinig slechte koolhydraten.

Zeker nu uit onderzoek bekend is dat een dieet met veel (slechte) koolhydraten huidveroudering versnelt, is het een stuk eenvoudiger geworden dat bord pasta of die boterham met choco te laten staan. Toch heeft dat gezonde eten ook een keerzijde. Mensen met huidaandoeningen kunnen juist meer last van hun huid krijgen van het “nieuwe” eten. En dat zijn dan met name mensen met rosacea, maar ook eczeem kan verergeren door die voedingstips die je in al de glossies ziet staan. Hoe dat kan zal ik je uitleggen.

Veel mensen met rosacea en andere huidklachten gaan zeer bewust eten; wekelijks worden er stapels fruit en groenten en liters thee doorheen gejaagd. De natuurwinkel is er blij mee! Maar er zijn nogal wat groente-, fruit- en kruiden soorten die vol histamine zitten. Met name tomaten, spinazie, avocado, mango, kiwi, aardbeien en kruiden als kaneel en koriander zijn echt beruchte histaminebronnen*. Normaal weet je lichaam daar goed raad mee, maar een deel van de mensen met rosacea (en eczeem) kan er minder goed tegen. Die de hemel in geprezen smoothie van spinazie, avocado en mango mag dan wel vol antioxidanten zitten, maar kan als je een beetje pech hebt ook je huidproblemen verergeren. Heb jij rosacea, eczeem of een onrustige huid en kom je er niet goed van af, probeer het dan gewoon eens uit! Zeker als jij ook vaak last hebt van geïrriteerde ogen, hooikoortsachtige klachten of zelfs vaak migraine is het de moeite van het proberen waard. Laat gedurende een aantal weken histaminerijk voedsel zo veel mogelijk staan en hou een dagboekje bij. Grote kans dat je huid ervan opknapt. En bestaat er inderdaad een relatie tussen histaminerijk voedsel en jouw huidklachten dan kan je als je schoonmoeder je een curry, tonijnsalade of een spinazieschotel voorzet altijd nog snel een antihistaminica nemen. Gewoon even bij de drogist halen!

Groetjes, Karoline
*De lijst met histaminerijke producten is heel lang maar de grootste kans op problemen geven:
Oude kazen, blauwe kaas, yoghurt
Soja, chocolade, walnoten, cashewnoten, pinda’s en pecannoten
Brood met veel kleur en bewaarstoffen
Tomaten, spinazie, zuurkool, aubergine, pompoen, avocado, soja bonen, paddenstoelen, kidneybonen, augurken
Koriander, kerrie, kaneel, paprikapoeder, chilipoeder, anijs, nootmuskaat
Champagne, wijn (en dan met name rode wijn)
Thee
Azijn, kant en klare dressings, mosterd, tomatenketchup
Citrusfruit (o.a sinaasappels en citroenen), aardbeien, ananas, kersen, abrikozen, frambozen, papaya, gedroogd fruit
Salami, bacon, worst, opgewarmde maaltijden met vlees, vis (m.n. als dit niet helemaal vers is en uit blik)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s