Een stralende huid door gezonde voeding

555

Ons lichaam is constant in beweging om zich te vernieuwen. Na 7 jaar is elke cel in ons lichaam vernieuwd. Maar de huid is al na iets minder dan 1 maand helemaal nieuw. Daarom is het ook zo belangrijk dat je de huid goed verzorgt zowel inwendig als uitwendig.

Als huidtherapeut weet ik als geen ander hoe belangrijk het is om je huid goed te verzorgen. Regelmatig naar een schoonheidsspecialiste, of huidtherapeute gaan, is geen overbodige luxe. Niet alleen het stressniveau daalt door de rust en ontspanning maar ook de huid knapt er uitwendig zichtbaar van op.

Maar met alleen uitwendige verzorging kom je er helaas niet. Het is ook belangrijk om je huid van binnenuit te voeden en te verzorgen en dat kun je heel gemakkelijk doen met gezonde voeding! Elk rimpeltje en elk pukkeltje heeft zijn reden en als je veel afvalstoffen vasthoudt in het lichaam door een verkeerde voedingsgewoonte is dat duidelijk te zien in de huid, zowel aan de rimpels, structuur als oneffenheden.

Veel mensen komen naar me toe met acne, mee-eters, eczeem, rimpels, uitslag, droge of vette huid, en andere huidproblemen of een enorme hoge stress. Natuurlijk krijg ik die huid weer mooi strak en gezond en gaan de mensen ontspannen en vrolijk mijn praktijk uit, maar vaak komen de problemen weer terug als we niet het volledige plaatje aanpakken. Goede producten helpen, maar veel huidaandoeningen zijn slechts tekenen dat het lichaam essentiële voedingsstoffen mist en als mijn klanten gewoon door blijven roken en ongezonde producten blijven eten met een dosis stress erbij worden hun huiden jammer genoeg weer slechter. Doordat we regelmatig de huid verzorgen zie je natuurlijk duidelijke verbetering, maar een mooie blijvende jonge en strakke huid krijg je alleen als je ook je immuniteitssysteem, hormoonhuishouding, darmflora en gezondheid aanpakt.

De huid weegt ongeveer 5 kilo en weerspiegelt de conditie van je gezondheid. Voeding maar ook luchtvervuiling, veel zonnebaden, zonnebank, sigaretten, verkeerde cosmetica enz.,  spelen allemaal mee hoe de huid eruit ziet. Wanneer we voldoende gezonde voeding nemen met daarnaast supplementen met veel anti-oxidanten erin ( vitamine A, C, E en selenium) zal dat zeker te zien zijn op de huid. Maar wat naast gezonde voeding ook heel belangrijk is, is dat je darmwerking, het ontgiftingsmechanisme, je immuniteitssysteem alle in goede conditie zijn. Tegenwoordig zijn veel mensen allergisch voor niet alleen cosmetica maar ook voor voeding zonder dat ze dit vaak weten maar dat is wel te zien aan hun huid.

Het is belangrijk dat je weet welke producten een voedselovergevoeligheid geven, want als je deze blijft eten staat dat in de weg om een mooie gezonde en jonge huid te krijgen.

Wat doen vitaminen en  mineralen nou eigenlijk voor de huid?

  • Het collageen dat in de diepere lagen van de huid zit en voor de elasticiteit zorgt, wordt aangemaakt door vitamine C
  • De keratine in de huid wordt door vitamine A gecontroleerd en zorgt ervoor dat de huid niet droog en ruw wordt.

De celmembranen worden gemaakt door essentiële vetzuren (omega’s).  Deze celmembranen zijn erg belangrijk, want als er een tekort is aan vetzuren dan droogt de huid enorm uit. Mensen gaan dan bodymilk gebruiken wat slechts een symptoombestrijder is en het probleem tijdelijk oplost.

  • De huidcellen zijn afhankelijk van voldoende zink en dat is nogal een probleem tegenwoordig omdat bijna iedereen hieraan een tekort heeft door de huidige manier van eten. Zink zit veel in: zonnebloem- en pompoenpitten, sesamzaad, noten, soja, peulvruchten, volkorengraan. Zink verlies je wanneer je te veel verzurende producten eet (koffie, suiker, witte bloemproducten, ongezond voedsel).

Je kunt een tekort aan zink herkennen aan  striae, acne, eczeem of slecht helende wondjes (deze klachten kunnen ook ontstaan door nog andere problemen zoals allergieën, teveel omega 6 vetzuren en tekorten aan vitaminen en mineralen).

  • Daarnaast is het van belangrijk voor een gezonde huid om veel water te drinken. Koffie en zwarte/groene thee voegen geen vocht toe in ons lichaam en maken de huid er niet mooier op. Wanneer je niet genoeg water/ groentesappen of kruidenthee drinkt zal de huid uitdrogen waardoor rimpeltjes meer zichtbaar worden. Bovendien kunnen de cellen zich slecht vernieuwen en afvalstoffen stapelen zich op.

Nu je een idee hebt hoe belangrijk voeding is voor een mooie stralende huid zal ik uitleggen wat je kunt doen voor een mooie huid.

The do en dont’s voor een stralende gezonde huid

Drink elke dag 1.5 liter water/ groente sappen of kruidenthee . Laat de frisdranken, koffie en zwarte thee staan.

Ontgif je lichaam 2 keer per jaar met een ontgiftingskuur zodat je darmen, nieren en lever weer optimaal functioneren ( neem contact op met een professional voor een ontgiftingskuur-advies).

Eet dagelijks verse groente 300 gram minimaal. Hoe meer kleuren hoe beter en rauw, stomen of roerbakken geeft de voorkeur. Eet  niet uit potten en blikken en kook je eten niet dood .

Eet 2 stuks fruit en elke dag wat anders en ook weer veel kleuren.

Eet minder dierlijke producten maximaal 3 keer per week vlees en laat de dierlijke melkproducten zoveel mogelijk achterwege  (m.u.v. van kleine visjes)

Eet veel kleine vissoorten als sardientjes, ansjovis enz. (zit weinig vergiftiging in)

Eet elke dag een handje met gemengde noten en pitten (bron van vezels, voedingswaarde en omega vetzuren)

Neem dagelijks omega vetzuren! Omega 3 uit lijnzaadolie, omega 9 uit olijfolie en alleen als je vegetarisch/veganist bent heb je ook omega 6 vetzuren nodig die in koudgeperste zonnebloemolie zitten. Mensen die dierlijke producten eten krijgen vaak teveel omega 6 vetzuren binnen. Dit werkt ontstekingbevorderend en dat activeert  acne (mogen ook uit supplementen, zoals teunisbloemolie en visolie)

Eet alleen nog maar volkoren producten en laat alle witte bloemproducten achterwege (dus let op je brood, crackers, koekjes, gebak en ander lekkers waar witte bloem in verwerkt zit)

Neem dagelijks supplementen. Helaas krijgen we niet meer voldoende binnen uit onze voeding. Dagelijks 600 milligram vitamine C (als je rookt of aan veel stress blootgesteld staat, neem dan ruim 1000 milligram per dag ) en een goede Multi vitamine uit de biowinkel of  bij apotheek of orthomoleculaire therapeut (natuurlijke vitaminen lierst nemen geen synthetische !! )

Neem dagelijks als kuur een probiotica om je darmflora te herstellen.Meer informatie kan je krijgen bij Beautyfulskin

Ga sporten om de bloedcirculatie te activeren. Hierdoor worden afvalstoffen afgevoerd en wordt je huid van zuurstof voorzien.

Vermijd suiker uit je voeding. Suiker is funest voor een mooie strakke huid omdat het je collageen aantast wat voor de stevigheid zorgt, bovendien is suiker slecht voor je immuniteitssysteem waardoor je sneller ontstekingen krijgt en zal de darmflora negatief beïnvloeden waardoor allergieën ontstaan en je huid vaal zal zijn.

Zeg maar dag tegen 70% van de supermarktproducten die vol zitten met suikers, ongezonde E-nummers en witte bloem en stap over op super food! Dat houdt in dat je veel onbewerkte producten eet.

Eet volkoren brood, volkoren pasta’s, zilvervliesrijst en suikervrije volkoren koekjes als je zin hebt in wat lekkers .

Wees positief en lach veel.  🙂 🙂 🙂 Negatieve gedachten en chagrijnig zijn zal de huid negatief beïnvloeden en lelijke rimpels achterlaten.

En natuurlijk elke dag je huid reinigen en verzorgen met goede producten en bezoek regelmatig een schoonheidsheidsspecialiste of huidtherapeut. Laat je hierbij adviseren en smeer niet alles op je gezicht. Staaltjes krijgen in de winkel waar je ook jouw parfum hebt gekocht is altijd wel leuk, .. maar hebben deze mensen ook je huid minstens bekeken? Of hebben ze een huidanalyse gemaakt wat uiteindelijk noodzakelijk blijkt te zijn? ….. denk dus na vooraleer je iets op je huidje smeert !

Laat uittesten welk voedsel echt slecht is in een voedselovergevoeligheidstest.

Let op je zuren- en basenhuishouding en eet veel basische producten . Binnenkort vertel ik jullie hier meer over….

Eet niet teveel, neem de rust daarvoor en kauw minimaal 20 keer op je hapje, alleen zo kan het lichaam goed verteren.

Wens je meer informatie over dit artikel, wens je een huidanalyse te laten uitvoeren, wil je een huidscan laten maken en zien hoe het echt met je huid is gesteld, wil je weten of je een goede darmwerking hebt? Neem dan zeker contact met Beautyfulskin , info@beautyfulskin.be of bezoek de site http://www.beautyfulskin.be

Smakelijke, gezonde groeten,

Karoline  🙂 🙂

3 thoughts on “Een stralende huid door gezonde voeding

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s