Koolhydraatarm brood

O wat wil ik toch af een toe een sneetje brood….

Wat me het meeste opvalt tijdens mijn verblijf in Turkije… is dat mensen (vooral de Turken) wit brood eten. Bij alles eten ze het witte suikergoedje! zelfs bij frietjes, aardappelen,rijst,… ??? Hier kon ik eerst niet zo goed bij… waarom deden ze dit?                 Ik die ’s morgens havermout of granola maak of het super lekker vind om een broodje te bakken met volle en lekkere voedingsstoffen zie haverbroodje met appel**... of Havermoutkoekjes *

Achteraf moest ik mijn vooroordeel toch even filteren… wij vinden het vanzelfsprekend om elke dag vers fruit, lekkere knapperige groenten en al onze superfoods op tafel te  presenteren.. Toen ik aan de praat geraakte met mensen van hier.. wordt het eten van wit brood eigenlijk gezien als vulsel (wat het op zich wel is) en om heen honger te hebben.. Zo Karoline dit was even met  beide voeten op de grond komen;….. En toch ben ik er van overtuigd dat je beter een grote pot fruit en groenten kan achteroverslaan dan 4 witte broden te eten;.. voldaan gevoel, geen suikerpiek en dip… meer voedzame stoffen binnen… ja ik kan het lijstje nog wel even aanvullen…

Vandaag wou ik even dit broodje maken… super lekker en kei gezond !

Dit heb je nodig
  • Ei – 5
  • Roomkaas ik neem hiervoor lactosevrije kaas – 150 gram
  • Olijfolie – 5 eetlepels
  • Gebroken lijnzaad – 60 gram
  • Tarwezemelen – 60 gram
  • Walnoten – 40 gram
  • Zonnebloempitten – 1 eetlepel
  • Pompoenpitten – 1 eetlepel
  • Hennepzaad – 1 eetlepel
  • Bakpoeder – 15 gram
  • Eiwitpoeder – 30 gram
  • Psyllium-inuline – 15 gram
  • Water – 4 eetlepels
  • en eventueel een beetje Himalayazout
Zo maak je het
  1. Verwarm de oven voor op 160 graden
  2. Mix met een garde de eieren, de roomkaas en de olijfolie tot een glad geheel
  3. Hak de walnoten fijn en voeg ze samen met de rest van de ingrediënten toe
  4. Schep met een lepel alles door elkaar en giet het beslag in de cakevorm
  5. Plaats in het midden van de oven voor 60 minuten
  6. Laat afkoelen op een rooster
Tips
Beleg met zelfgemaakte tonijnsalade,  tomaat en komkommer.. Super lekker ! Smaaaaaaaaaakelijk !
o ja … nog even dit… lijken de ingrediënten nogal raar… hier kan je een beetje meer uitleg vinden wat het is, wat het doet en waar je ze kunt aanschaffen :

Tarwezemelen

Tarwezemelen zijn de buitenkantjes van de graankorrel die bij witte bloem verwijderd worden en bij volkorenbloem bewaard blijven. De zemelen bevatten veel vezels en zijn rijk aan vitamine B1. Tarwezemelen zijn te verkrijgen bij de bio winkel(huismerk) of in de supermarkt (Zonnatura) of via bepaalde webshops.

Hennepzaad

Hennepzaad is afkomstig van de hennepplant uit de cannabis familie en wordt vaak verkocht onder de noemer ‘superfood’. Hoewel het oorspronkelijk vogelzaad is (kempzaad), is het ook voor mensen geschikt voor consumptie. Hennepzaad is rijk aan onverzadigde vetzuren en eiwitten. Soms verkrijgbaar bij de supermarkt en standaard verkrijgbaar bij de biowinkel.

Eiwitpoeder

Eiwitpoeder wordt verkocht in biowinkels, vaak in grote potten of zakken met gespierde mannen erop. Deze moet je niet kopen, hier worden smaakjes aan toegevoegd zodat het gebruikt kan worden als eiwitshake na een intensieve training. Vraag in de biowinkel naar een pure eiwitpoeder zonder toevoegingen. Deze poeders worden meestal gemaakt van soja (heeft mijn voorkeur) of wei.

Psyllium-inuline 

Psyllium-inuline zijn vezels die zorgen voor een goede stoelgang. Ze nemen veel vocht op en zorgen daarmee in dit recept voor een mooi beslag. Een pot met Psyllium-inuline is te verkrijgen bij de biowinkel in blauw-groene potten van het merk Colon Clean of je kan ze ook via bepaalde webshops verkrijgen.

9

bron: diëtiste Yvonne Lemmers. Zij heeft dit recept ontwikkeld voor haar dieetmethode GOK (Grip Op Koolhydraten). Het recept voor dit koolhydraat arme brood is afkomstig uit haar tweede kookboek.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s