Gepofte quinoa bij het ontbijt (of hapje)

Onlangs kocht ik in de biowinkel gepofte quinoa … Oké gekookte quinoa eet ik wel vaker… en is vooral bij het avondeten bij me gekend, in plaats van bijvoorbeeld rijst of couscous. Maar eigenlijk kan je er nog zo veel meer mee! Zo is het ook heel erg geschikt als ontbijt. Wist ik eerst niet! Je kunt quinoa koken en dit warm of koud met fruit eten bij je ontbijt. Maar een andere mogelijkheid is dus die gepofte quinoa….

Dus even uitproberen bij het ontbijt;.. Sojayoghurt (nature) ( ik heb een lactoseintolerantie zoals sommigen al weten uit mijn blog…. dus vandaar deze keuze vandaag) met gepofte quinoa, seizoensfruit en honing. Klinkt goed, niet?

PS..persoonlijk vind ik het wel iets hebben als hapje …. Een glaasje met yoghurt, cranberry’s en wat gepofte quinoa… het is een super combi! Vooral de crispy bite van de gepofte quinoa vind ik dus mega lekker.

Ingrediënten voor het gepofte quinoa ontbijt

  • Sojayoghurt natuur (voor de niet lactose intolerante mensen.. andere keuzes kunnen dus ook)
  • Frambozen
  • Blauwe bessen
  • Honing
  • Munt (optioneel)
  • Gepofte quinoa

Bereidingswijze gepofte quinoa ontbijt

Eigenlijk… een simpeler ontbijt bestaat er niet denk ik..  🙂

  • Meng de soja yoghurt in een schaaltje met het fruit en de honing.
  • Voeg als laatste een handje gepofte quinoa toe

 

 

Voor het seizoensfruit koos ik voor frambozen en blauwe bessen. Maar kies vooral uit wat jij lekker vindt! afwerking met een takje munt hoeft natuurlijk ook niet .. maar het geeft wel een frisse toets.

Start your day !!! Enjoy the happy moments  and SMILE !

WEETJE …. Quinoa – Quinoa wordt al meer dan 5.000 jaar gecultiveerd door indianenstammen op de hoogvlaktes van de Andes. Volgens de mythologie is quinoa op aarde achtergebleven als restant van een godenmaaltijd en wordt dus gezien als een heilig voedingsmiddel. Dat is niet zo vreemd, want het is zéér voedzaam. Met een eiwitgehalte van 16,2 procent steekt het met kop en schouders uit boven tarwe (14 procent) en rijst (7,5 procent).  Bovendien zijn quinoa-eiwitten beter verteerbaar. Quinoa bevat een grote hoeveelheid vitamines zoals B1, B2, B3, C, E en het is een goede bron van mineralen als calcium, ijzer, fosfor en magnesium. Quinoa bevat driemaal zoveel calcium en tweemaal zoveel fosfor als tarwe! Tot slot is quinoa ook erg vezelrijk (goed voor de darmen) en bevat het voornamelijk onverzadigde (goede) vetten.

Aan quinoa worden ook geneeskrachtige eigenschappen toegeschreven. Het bevat veel antioxidanten en zou een preventieve rol kunnen spelen bij een aantal ziektes en aandoeningen. Daarnaast hebben studies aangetoond dat quinoa een juiste hoeveelheid phyto-oestrogenen bevat, waardoor de plant uiterst geschikt is voor vrouwen in de menopauze. Ook is quinoa glutenvrij en dus een ideaal voedingsmiddel is voor mensen met glutenintolerantie.

gepofte-quinoa.jpg

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s