Gezonde voeding?

Ik wou dit eigenlijk eens meegeven… We horen zo veel, we worden zo zot gemaakt,… dagelijks horen we wel iets over voeding, dagelijks zijn er verschillende kookprogramma’s op TV en dagelijks horen we tegenstrijdige berichten. Als leek weet je niet meer wat je mag en kan geloven.

En toch denk ik dat we onbewust weten wat goed en niet goed is… Ik weet het .. ik bevind me op glad ijs door hier mijn visie hierover te delen…. Want als ik sommige reacties lees op posts van o.a. Pascal Naessens, Sandra Bekkari, Steffi Vertriest,…. dan zou een mens bang worden om een visie mee te geven….echt .. heel grof.. “en weer ene die denkt dat ze het is” en “zouden ze niet beter een kok laten koken” , “en denken ze dat zij het nu eens gaan zeggen”., ” en vroeger aten we alles…” .. dan denk ik … en als die mensen allemaal nu hetzelfde doel hebben? : … mensen gezonder maken, mensen bewuster wegwijs maken in eetgedrag, in gezonde voeding, in een gezond lijf… waarom zouden we dan niet mogen openstaan voor nieuwe visies in indrukken?

Ik ben er al lang achter dat onze voedingsdriehoek al lang achterhaald is…(ik volgde de opleiding voedingsconsulente.. en ik geef toe… ik had het moeilijk met bepaalde klassieke veronderstellingen en “waarheden”…. maar alles zit zo ingewikkeld in elkaar, business, geld, industrie,…. dus volgens mij zijn we slim genoeg om te weten wat goed is en waarom wel en niet… vandaar enkele dingen die ik toch belangrijk vind.. mijn visie … en een klein beetje gezond verstand!

Daarom zet ik hier een aantal raadgevingen – die voor iedereen gelden – (volgens mij gewoon gezond verstand) Ja een ik zet er naast een commentaartje , je hoeft dit niet al te au serieus te nemen… maar is op die criticasters die het leven met alles van vroeger willen vergelijken….  

1° Neem tijd om te koken en te eten.
Bereid je voedsel met liefde.
Zit neer van elke maaltijd.
Kauw grondig, eet bewust, maak bewuste keuzes. Ja en vroeger aten ze met z’n allen samen aan tafel, zonder gsm naast ons waarbij we om de 2 seconden ping horen en kijken wie onze mooie foto heeft aangeklikt, … 

2° Eet 3 evenwichtige maaltijden/dag op regelmatige tijdstippen.
Eet de juiste verhoudingen qua koolhydraten eiwitten en vetten.
Sla geen maaltijden over. Ja en vroeger aten we op een vast tijdstip en ja ik moest thuis zijn om 12u om te eten(samen met iedereen)  

3° Eet overwegend bereide maaltijden.
Vermijd zuivere broodmaaltijden en zuivere rauwkostmaaltijden en zuivere zuivelmaaltijdenJa en vroeger werd er altijd vers gekookt bij ons.. ons mama haalde verse groenten uit de tuin, en maakte lekkere maaltijden klaar. 

4° Groenten en eiwitten zijn de basis van elke maaltijd.
Wissel af in soorten groenten en in bereidingswijzen van groenten.
Ja en vroeger aten we volgens de seizoenen want het kwam uit de tuin… 

5° Fruit is nooit een maaltijd.
Fruit is en blijft een gezond tussendoortje.
Ja en vroeger aten we veel fruit.. maar niet enkel fruit… ook andere zaken…. 

6° Zuivel = kies, bij voorkeur, gefermenteerde rauwe zuivel (schaap, geit, buffel).
Laat zuivel steeds een deel uitmaken van een bereide maaltijd.
Vermijd zuivelmaaltijden = fruit + yoghurt + muesli.
Zuivel is geen basisvoedsel. Ja en vroeger dronken ze melk (ik ook = vandaar dat ik iedere keer verslijming had en pas na jaren zoeken werd gevonden dat het door de melkproducten kwam, en neen ik dronk geen rauwe melk van de koe… ik dronk bewerkte melk uit een fles) 

8° Vermijd tarweproducten.
Kies meer rogge, spelt, haver als basis van gebak. Ja en vroeger aten ze brood= maar dit was kwaliteitsbrood… ik kon van het ruwe gebakken volle granen brood geen gans brood eten… en ik kon het ook geen week bewaren… 😉 ) 

9° Brood combineer je best met een eiwit- of vetrijk beleg EN groenten en/of soep  en niet met suikers zoals choco ….
Goede broodsoorten = gekiemd brood, roggebrood, speltbrood, pümpernickelbrood, Schnitzerbrood.
Eet maximaal 1 broodmaaltijd/dag, hoe minder, hoe beter.

10° Eet dagelijks een kom soep –> ideaal tussendoortje, geeft heel veel energie.

11° Drink zeker 1l zuiver water/dag –> enige reinigende drank. Drink ook warme dranken! thee of kruidendrank, of zelfgemaakte soepen…

12° Ga bewust om met alcohol, koffie, frisdranken, sportdranken, vruchtensappen, …

voila een klein beetje gezond verstand denk ik dan..

en neen hier vind je geen : eiwitshakes, pizza, voorverpakte gerechten, croissants die in een blik kunnen worden uitgerold, vettige snacks uit de diepvries, wafels die zijn voorgebakken en ik maar hoef af te bakken, zakken chips, … Ja je begrijpt hem! 🙂 

food

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s