Collageen als beauty-ingrediënt, zin of onzin?

Het woord collageen kom je tegenwoordig vaak tegen in magazines, je hoort het tijdens TV commercials en ook lees je er wel eens wat over op blogs. Het zit in serums en crèmes en ze stoppen het zelfs in ‘beautydrankjes’ (zeer populair in Azië!). Maar wat is collageen nu eigenlijk precies? En heeft het eigenlijk wel zin om collageen in beautyproducten te stoppen? Het snelle antwoord is nee. Maar waarom dit is, leg ik je hieronder allemaal in detail uit.

Wat is collageen?

Het woord ‘collageen’ is een samenvoegsel van de twee Griekse woorden ‘kolla’ (lijm) en ‘gen’ (producerend). Collageen heeft dan ook lijmachtige eigenschappen, aangezien het een laag vormt tussen aangrenzend weefsel en ervoor zorgt dat dit weefsel bij elkaar gehouden wordt. Collageen is een eiwit en een onderdeel van de huidmatrix. Het houdt de huid stevig en gezond.

skin-aging-process

Simpel gezegd: verlies je collageen, dan verliest je huid zijn stevigheid, ontstaan er rimpels en zak je een beetje uit. Een natuurlijk proces van het ouder worden, maar er valt toch enigszins wat aan te doen.

Er zijn een stuk of 30 verschillende types collageen, waarvan er enkele types belangrijk zijn voor de huid:

Collageen type I: de meest voorkomende vorm van collageen en het eindproduct wanneer weefsel zichzelf repareert. Het is vrij dik en stug. Dit type is goed voor 90% van het collageen in uw lichaam en is gemaakt van dicht op elkaar gepakte vezels. Het geeft structuur aan de huid, botten, pezen, vezelig kraakbeen, bindweefsel en tanden.              Collageen type II: Kraakbeen en de structuur van de ogen.
Collageen type III: deze variant wordt gevonden in snel groeiend weefsel, zoals de eerste fases van wondheling. Hierna wordt het vervangen door type I. Dit type ondersteunt de structuur van spieren, organen en aders.                                            Collageen type IV: Dit type is goed voor celoppervlakten, haren en de placenta
Collageen type VII: dit type fungeert als een ‘anker’ tussen de huidlagen.

 

collageen

moleculaire structuur van collageen

Collageen als beautyingrediënt

Het eiwit collageen is een lichaamseigen stof, maar het wordt vaak in skincare producten gestopt. Maar waar komt het dan vandaan? Het is belangrijk om te weten, vooral als je vegan bent, dat collageen nooit plantaardig is. Collageen heeft altijd een dierlijke bron.

De effectiviteit van collageen hangt puur af van de manier waarop je dit eiwit in je lichaam krijgt. Je kunt het op je huid smeren via een crème, je kunt het innemen via een voedingssupplement of een beautydrankje of je kunt het direct in je huid laten injecteren.

dus beginnen met de huidverzorgende crèmes met collageen ! 

collageen cremes

Wanneer je een crème met collageen aanbrengt op de huid, zal de huid er steviger en jeugdiger uitzien, maar het probleem met collageen is dat het niet je diepere huidlagen kan bereiken. Collageen is daar te ‘groot’ voor. Maar ook al zou collageen in kleinere fragmentjes worden gehakt, dan nog heeft het geen echt nut, aangezien het niet zal binden met het aanwezige collageen in je huid.

Alle wetenschappelijke onderzoeken tonen dit aan en er is geen onderzoek dat dit feit tegenspreekt. Collageen heeft waarschijnlijk wel een tijdelijk effect door water te binden in de huid, waardoor de huid er na het aanbrengen inderdaad steviger, gehydrateerder en gezonder uit zal zien.

Er zijn ook veel huidverzorgingsproducten  alsook zijn er een aantal effectieve behandelingen …. waarbij de natuurlijke collageenproductie wordt gestimuleerd. Dit lijkt mij persoonlijk veel effectiever dan wanneer er gewoon collageen in het product zelf wordt gestopt. Hier denken we dan aan de vitamine A producten van beauté pacifique en behandelingen zoals de exilis BTL, de mesotherapie needlingtherapie, peelings,…

.q.png

dus heel wat behandelingen en producten die de collageenproductie gaan stimuleren door de fibroblasten te triggeren!!!  vraag meer informatie over de behandelingen en wat ze juist doen !

daarna bekijken we even collageen injecties! 

botox800x600

Wanneer je collageen direct in de diepere huidlagen injecteert zit je niet met het bovenstaande huidpenetratie probleem. Maar als het eenmaal in de juiste huidlaag is, is het dan effectief? Collageen gebruikt voor injectie is afkomstig uit de huid van een koe (merknamen: Zyderm en Zyplast), maar aangezien dit een eventuele allergische reactie kan oproepen, moet je het een maand van te voren testen om te kijken of er geen allergische reactie optreedt. Tegenwoordig is er ook een menselijke (!) variant op de markt genaamd Cosmoderm, waarvoor je geen allergietest nodig hebt. Deze collageen bestaat uit gezuiverd menselijk collageen. (ik vraag me wel af of dit in België wel mag en kan ! )

Wanneer je collageen injecteert levert dit meteen resultaat op. Na zo’n 3 tot 6 maanden wordt het geïnjecteerde collageen echter geabsorbeerd door het lichaam en neemt je gezicht weer zijn originele vorm aan. Het heeft effect, maar het is tijdelijk. Dit is dus iets wat je zou moeten blijven herhalen en het is een vrij kostbare behandeling. Ik zou zeggen bezint voor je begint! Ik ben meer voorstander van het op een natuurlijke manier te stimuleren.. te verzorgen .. en te houden !

en dan collageen als supplement innemen!

collageen supplementen

En als je collageen nu inneemt, bijvoorbeeld in de vorm van een supplement of beautydrankje?

Voordelen van collageen supplementen

Twee soorten supplementen winnen aan populariteit: collageen hydrolysaat en gelatine. Gelatine wordt gemaakt wanneer collageen wordt gekookt.

Deze hebben de grote eiwit afgebroken tot kleinere peptiden die gemakkelijker geabsorbeerd wordt door het lichaam.

Er zijn niet veel studies over collageen supplementen, maar degenen die er zijn bieden veelbelovende voordelen op de volgende gebieden:

  • Spiermassa: Een onderzoek in 2015 bij oudere mannen toonde dat een combinatie van collageen peptide supplementen en krachttraining verhoogde spiermassa en kracht meer dan een placebo
  • Artritis: Een andere studie gaf supplementen aan mensen die lijden aan artrose. Ze ervaren een behoorlijke verbetering van de pijn over een 70-daagse studie, in vergelijking met degenen die een placebo kregen
  • Elasticiteit van de huid: Vrouwen die een supplement namen toonde een verbeteringen in de elasticiteit van de huid. Collageen wordt ook gebruikt bij lokale behandelingen om het uiterlijk van de huid te verbeteren door het minimaliseren van lijnen en rimpels

Er zijn mensen die alternatieve geneeswijzen hebben gestuurd ook pleiten voor het gebruik van collageen supplementen voor de behandeling van lekkende darm syndroom .

Uit dit onderzoek met een kleine groep vrouwen die elk 1 gram collageen slikten gedurende 6 weken lang werd een aanzienlijke huidverbetering geconstateerd. En volgens dit onderzoek met een veel grotere groep mensen blijkt het slikken van collageen hetzelfde positieve resultaat op de huid te hebben. Echter was dit onderzoek niet dubbelblind en er was ook geen placebo-controlegroep.  Een ander onderzoek dat ik tegenkwam was wél dubbelblind en had een placebo-groep. Hier kreeg een groep van 69 vrouwen gedurende 8 weken lang of 2,5 gram collageen, of 5 gram collageen of een placebo om te slikken. Na het onderzoek hadden de vrouwen die collageen slikten een verbeterde skin elasticiteit.

Het zijn in mijn ogen niet de makkelijkste onderzoeken. Ik bedoel, ik ben er zeker van dat niet alleen supplementen, maar ook je voedingspatroon invloed heeft op je huid. En wie weet deden de mensen in dit onderzoek ook nog andere zaken.. zoals een collageenstimulerende crème, een behandeling die de fibroblast stimuleerde…. dus volgens mij blijven we best kritisch en kunnen we op een verantwoorde manier een aantal zaken combineren !

Viscollageen wordt gezien als de allerbeste collageen, omdat die het best door het lichaam wordt opgenomen. Dat heeft te maken de structurele dichtheid van viscollageen, wat ervoor zorgt dat het lichaam het gemakkelijker kan opnemen in vergelijking met collageen afkomstig van andere bronnen.

Liever geen collageen supplement ?

Als alternatief heb je ook  UC-II plus®, welke ook een bron van collageen is, maar in vaste vorm. Deze is door de hulpstoffen curcuma, koper en mangaan meer toegspitst op de ondersteuning van gewrichten en kraakbeen.

Specifiek voor een gezonde huid is erj ook nog het product Dermonyl, welke de hiervoor essentiele mineralen en vitamines bevat.

Voedingsstoffen die de productie van  collageen  verhogen.

Rode paprika

Al het collageen begint als procollageen.

Je lichaam maakt procollageen door twee aminozuren: glycine en proline. Dit proces maakt gebruik van vitamine C.

U kunt in staat zijn om uw lichaam te helpen produceren van dit belangrijke eiwit door ervoor te zorgen dat je genoeg van de volgende voedingsstoffen binnen krijgt:

  • Vitamine C: Grote hoeveelheden zijn te vinden in citrusvruchten, paprika’s en aardbeien
  • Proline: Grote hoeveelheden worden gevonden in eiwitten, tarwekiemen, zuivelproducten, kool, asperges en champignons
  • Glycine grote hoeveelheden worden gevonden in varkenshuid, kippenvel en gelatine, glycine maar ook in diverse eiwit bevattende voedingsmiddelen
  • Koper: Grote hoeveelheden zijn te vinden in orgaanvlees, sesamzaad, cacaopoeder, cashewnoten en linzen

Bovendien, uw lichaam heeft hoogwaardige eiwitten nodig die aminozuren bevatten om nieuwe eiwitten te maken. Dit zit in o.a. vlees , gevogelte, vis, zuivel, peulvruchten en tofu zijn allemaal uitstekende bronnen van aminozuren.

 

q

Wat ik vooral ook belangrijk vind is wat we nu juist moeten vermijden… want ons collageen dat we hebben moeten we trachten zo goed mogelijk te houden niet?

Dingen die schade toebrengen aan collageen

  • Suiker en geraffineerde koolhydraten: Suiker verstoort collageen de mogelijkheid om zelf te repareren. Minimaliseren van uw consumptie van toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten
  • Te veel zon: Ultraviolette straling kan de productie van collageenverminderen.Vermijd overmatige blootstelling aan de zon
  • Roken: Roken vermindert de collageenproductie. Dit kan afbreuk doen aan wondgenezing en leiden tot rimpels

Sommige auto-immuunziekten zoals lupus kan ook collageen beschadigen.

q

Natuurlijke voedselbronnen

Kom van Bouillon

Collageen wordt gevonden in de bindweefsel van dierlijk voedsel. Bijvoorbeeld is het in grote hoeveelheden te vinden in kip en varkenshuid.

Een bijzonder rijke bron is bouillon van botten, die wordt gemaakt door het inkoken van botten van kippen en andere dieren.

Gelatine is voornamelijk gekookte collageen, dus het is zeer hoog in de aminozuren die nodig zijn om het te produceren.

Maar er is discussie over de vraag of het consumeren van collageen-rijke voedingsmiddelen daadwerkelijk de niveaus in uw lichaam verhoogt.

Als je eiwitten eet wordt het opgesplitst in aminozuren en vervolgens weer samengevoegd, zodat het collageen die je eet niet rechtstreeks naar hogere niveaus in je lichaam gaat. Dus blijkbaar was die soep die ons mama trok van een “beentje” nog zo geen slecht idee?

Veiligheid en bijwerkingen

Tot nu toe is er weinig betrouwbare informatie over de veiligheid en werkzaamheid van collageen supplementen.

De mogelijke bijwerkingen van gelatine supplementen omvatten een aanhoudende onaangename smaak en sensaties van zwaarte en brandend maagzuur.

Hoe supplementen te gebruiken

Pil fles met witte capsules

Collageen peptide komt in een poedervorm voor dat gemakkelijk kan worden opgenomen in voedingsmiddelen.

De peptide vorm kunt u mixen in smoothies, soepen of gebakken goederen zonder dat het de structuur verandert.

Bij het overwegen van supplementen kijk dan uit naar hoogwaardige bron.

Internationale wetenschappelijke studies adviseren de inname van collageen lineair te verhogen met het toenemen van de leeftijd, omdat het lichaam vanaf 25-jarige leeftijd steeds minder collageen produceert en op 50-60-jarige leeftijd stopt met de collageen productie.

Het is tevens belangrijk om te weten dat je voldoende collageen moet nemen om het gewenste effect te bereiken.

De minimale hoeveelheid om resultaat te ervaren begint bij 5000 mg per dag.

 

Tot slot

Collageen is een eiwit dat de structuur voorziet in vele delen van het lichaam.

Interessant is dat deze voedingsmiddelen en de voedingsstoffen die je eet helpen uw lichaam dit eiwit te maken. Dus ik zou zeggen neem veel voedingsstoffen tot je die het collageen in je lichaam stimuleren en ga de zaken vermijden die collageen schade toe brengen!

Onze voeding bevat niet alle goede stoffen.. dus als alternatief kan collageen supplementen gunstig zijn. Sommige studies laten zien dat ze kwaliteit van de huid en spierfunctie kunnen verbeteren maar ook het verminderen van de pijn geassocieerd met artrose.

En gebruik een huidverzorgingsproduct en laat een behandeling uitvoeren die echt iets doet… die collageen terug kan stimuleren om aan te maken ! Yes we can!

 

einde blog laatste aanpassing

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s