Fritata met spinazie

Een frittata is een soort van omelet, maar dan dikker en uit de oven. Het is een ideaal gerecht om bijvoorbeeld restjes groenten mee op te maken. Wij hebben al vaker een frittata gemaakt en deze keer hebben we gekozen voor een frittata met spinazie en tomaat. Super simpel, snel klaar en heel erg lekker! Serveer er eventueel een (vegetarische) burger bij en smullen maar.

Recept voor 2 personen of meerdere lunches….
Tijd: 20 min. + 20 min. in de oven

Benodigdheden:

  • 300 gr verse spinazie
  • 2 tomaten
  • 1 ui
  • 1 el Italiaanse kruiden
  • snufje zout en peper
  • 3 eieren
  • scheut melk (ik gebruik plantaardige amandelmelk ongezoet)
  • handje geraspte kaas (ik neem hier lactose vrije kaas)

Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 200 graden. Snijd de ui en tomaten in stukjes. Giet een scheutje olie in een pan en fruit de ui aan. Voeg na 2-3 minuten de spinazie toe en bak dit net zo lang totdat de spinazie geslonken is. Is je pan niet groot genoeg om alle spinazie in 1x toe te voegen? Voeg de spinazie dan in delen toe. Als de spinazie geslonken is, voeg je de blokjes tomaat en de kruiden toe en bak je dit een paar minuten mee. Laat vervolgens eventueel de spinazie even uitlekken in een zeef als het geheel erg vochtig is. Meng in een kom de eieren met de melk. Schep de spinazie in een ovenschaal. Giet het ei-mengsel hier overheen.

(je kan de frittata ook in kleine cupcake-vormpjes doen.

Strooi wat geraspte kaas over de ovenschotel en zet de frittata met spinazie voor ongeveer 20 minuten in de oven.

De gezondheidsvoordelen van spinazie

Spinazie bevat heel wat belangrijke gezondheidsvoordelen. Zo voorkomt deze groente kanker. De antioxidanten bevatten speciale eigenschappen die kanker helpen voorkomen. Ook bestaat er een lagere kans op eierstokkanker bij het regelmatig eten van spinazie.

Een tweede gezondheidsvoordeel van spinazie, is dat deze groente het hart gezond houdt. De antioxidant luteïne vermindert onder andere ontstekingen in de aders en de slagaders. De vitamine K in deze groente, helpt voor de opbouw van gezonde en sterke botten. Dit betekent ook dat het zwakke botten helpt voorkomen. Tevens helpt ook de calcium en de magnesium in spinazie voor het sterk houden van de botten.

Vrouwen die te maken krijgen met zware menstruatie, eten best spinazie. Het eten hiervan in deze periode is belangrijk voor het verhogen van de energie, alsook voor het voorkomen van bloedarmoede. Ook helpt spinazie voor de bestrijding van infecties, want vitamine E verbetert het immuunsysteem. Tevens maakt vitamine A witte bloedcellen aan, die bacteriën en virussen helpen vernietigen.

frittata.png

Meer over de schoonheidsboosters kan je vinden in het boek: Huidverjonging op maat

Bestel hem hier. 

het nieuwe boek vanaf nu vekrijgbaar banner

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s