Mayonaise (banting/keto mayonaise)

Kies standvastig voor een mayonaise met de juiste vetten en zonder troep want daarin zit het grote verschil!

De mayonaises uit de supermarkt bestaan voornamelijk uit (slechte) olies, E-nummer en suiker. Zelfs bij de biologische versie worden nog steeds geraffineerde olies zoals arachide-, zonnebloem-, saffloer-, koolzaadolie, …gebruikt. En daar zit net het probleem, want te veel linolzuur of plantaardige olie leidt tot een verstoorde vetzuurspiegel (te veel omega-6 t.o.v. omega-3 en omega-9) met laaggradige ontsteking of ontsteking tot gevolg.

Maak zelf je ketogene mayonaise op basis van olijfolie en kokosolie.  De omega-9 vetzuren uit olijfolie zijn ontstekingsremmende vetzuren.

Recept

  • 2 eierdooiers
  • 1 el dijonmosterd
  • sap van 1 citroen
  • 175 ml olijfolie van goede kwaliteit
  • 175 ml extra vergine kokosolie
  • Peper en zout

Voeg alle ingrediënten in een maatbeker. Plaats de staafmixer voorzichtig in de beker en zorg dat de eierdooiers onder de mixerkop zitten.  Begin volle kracht te mixen terwijl je de mixer eerst enkel seconden onderaan de bodem houdt. Haal deze dan langzaam omhoog. Mix tot de olie volledig opgenomen is en er lekkere romig geheel ontstaan is.

De mayonaise is 2 weken houdbaar in een afgesloten pot in de koelkast.

Wil je hem langer kunnen bewaren dan kan je 1 el Griekse yoghurt toevoegen

Enkele gouden tips:

  1. Gebruik een milde olijfolie, die een zachte smaak heeft
  2. Gebruik een sterke  mosterd zodoende smaakt de olijfolie minder door, alsook helpt de kokosolie voor de olijfolie-smaak te maskeren.
  3. wanneer je een lepel dikke, ongezoete Griekse yoghurt toevoegt kan je hem langer bewaren.
  4. Vervang ook eens 1/3 van de hoeveelheid olijfolie met MCT-olie om je energieniveau en vetverbranding een flinke boost te geven.

Je kan hier allerlei varianten op maken:

  • BBQ: voeg wat tomatenpuree, gerookt paprikapoeder en eventueel een mespunt cayennepeper toe.
  • TARTAAR: breng op smaak met fijngehakte sjalot, peterselie en bieslook, kappertjes en een geprakt hardgekookt ei.
  • AIOLI: mis de mayonaise met verse of geroosterde knoflook en eventueel een handvol basilicum
  • CURRY: breng op smaak met currypoeder (en klein beetje kurkuma voor de gele kleur met zwarte peper om het effect te versterken van de kurkuma)

mayo.jpg

Meer over wat voeding met ons lichaam en vooral met onze huid doet?

Meer schoonheidsboosters kan je vinden in het boek HUIDVERJONGING OP MAAT.

Bestel hem hier. 

het nieuwe boek vanaf nu vekrijgbaar banner

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s