Magnesium te kort?

Terwijl ik dit schrijf is het al een ganse week warm.. zeg maar heet buiten… temperaturen van meer dan 30°C. Door het zweten verlies je meer mineralen, en is de kans op spierkrampen groter. Heel wat mensen slapen ook slechter…

Ik wil vandaag iets meer schrijven over Magnesium.. ons belangrijkste mineraal!

It’s all about energy. Als dat ergens voor geldt, is dat wel voor onze stofwisseling.
Ons lichaam breekt voedingsstoffen af in bouwstenen en energie. De vrijgemaakte
energie vloeit langs diverse reactiepaden door ons lichaam. Zo bereikt het de
lichaamsprocessen die een voortdurende toelevering van energie nodig hebben
om optimaal te kunnen functioneren. Daarbij kunt u onder andere denken aan de
opbouw van lichaamseigen eiwitten en andere essentiële bouwstenen. Wanneer
de energie niet meer ongehinderd door ons systeem kan stromen, treden
onherroepelijk gezondheidsproblemen op.

Magnesiumbehoefte

Het lichaam heeft veel magnesium nodig. Onder optimale omstandigheden bevat het lichaam ongeveer 24 gram magnesium. Na kalium komt magnesium het meest voor
in de lichaamscellen. Het ligt voornamelijk opgeslagen in botten (60%), spieren (20%) en in zachte weefsels (20%).
Elke cel in ons lichaam verbruikt ongeveer 10 miljoen moleculen ATP per seconde. Binnen ongeveer 1 minuut is de gehele voorraad verbruikt. Gelukkig wordt de ATP-voorraad onder normale omstandigheden voortdurend aangevuld:
de celademhaling zorgt ervoor dat ADP weer voorzien wordt van anorganisch fosfaat. Als dat niet zo was, dan zou men per dag ongeveer het eigen lichaamsgewicht aan ATP
opmaken (Reece et al., 2010).
Een tekort aan magnesium zorgt dus voor minder biologisch actief ATP. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hieruit problemen met de energiehuishouding ontstaan. Omdat
het hele lichaam afhankelijk is van energie, heeft een tekort aan magnesium verstrekkende gevolgen voor de algehele gezondheid.  Wil je meer hierover lezen laat het ons weten…

magnesium.png

Onze voeding? ….

Om te voorzien in de behoefte, heeft een mens gemiddeld 5 mg magnesium per
kilogram lichaamsgewicht per dag nodig. Bij voorkeur haalt een mens dit uit
de voeding, bijvoorbeeld uit donkergroene bladgroenten, appels, zaden, noten,
vijgen en citroenen.

Binnen onze huidige maatschappij blijkt dit echter een onrealistische verwachting:
1. Men eet veel te weinig groente en fruit
2. Wat men eet bevat vaak onvoldoende magnesium
3. Veel factoren hebben een negatieve invloed op de opname

De kwaliteit van voeding wordt steeds minder, waardoor zelfs liefhebbers van groente en fruit vaak onvoldoende nutriënten binnenkrijgen. Met betrekking tot magnesium,
zijn hiervoor diverse oorzaken aan te wijzen:
1. Verarming, uitputting en uitspoeling van landbouwgrond
2. Selectie en manipulatie van gewassen voor een hogere opbrengst

Oorzaken van een tekort?

Een tekort kan ontstaan door onvoldoende inname via de voeding en een slechte opname vanuit de darm, maar ook door een verstoring van de magnesiumregulatie. Denk hierbij aan aan een niet goed functionerend darmsysteem, slechte darmflora, verlies via urine, verminderde botopname, insulineresistentie en stress.

Eerste tekenen van een tekort
Magnesiumtekort manifesteert zich aanvankelijk door spierkramp en vermoeidheid. Andere vroege symptomen zijn misselijkheid, verminderde eetlust, braken, zwakte,
tintelingen, gevoelloosheid, toevallen, veranderingen in de persoonlijkheid en een abnormaal hartritme.

Het mag wel blijken dat magnesiumsuppletie van groot belang is voor een goede
geestelijke en lichamelijke gezondheid. Met het oog op de grote tekorten die bij
Belgen en Nederlanders bestaan, is het essentieel dat iedereen een magnesiumsupplement neemt. vrijwel elke gezondheidsproblematiek begint met een energietekort, en daarbij is magnesium structureel betrokken. Het is daarbij echter wel van belang om een goed opneembare en effectieve vorm van magnesium te gebruiken.

Er zijn natuurlijk best wat van mijn klanten die al een magnesiumsupplement
gebruiken: magnesium is één van de meest populaire mineralen in het supplementenschap. Daarbij valt wel een kanttekening te maken. Diverse commercieel verkrijgbare magnesiumsupplementen bevatten magnesiumoxide.
Deze vorm wordt niet goed door het lichaam opgenomen en zorgt al in lage doses voor dunne ontlasting. Hierdoor raakt men meer mineralen kwijt dan men opneemt.

Een belangrijke cofactor voor magnesium is vitamine B6.
Vitamine B6 helpt om magnesium de lichaamscellen in te transporteren. Daarnaast hebben ook vitamine C, vitamine D, calcium en fosfor een synergistische werking. Calcium, vitamine D en fosfor zijn vooral synergistisch op het gebied
van de stofwisseling van botten en tanden. Een goed magnesiumsupplement bevat in ieder geval één of meer van deze stoffen voor een optimale opneembaarheid en werking.

CONCLUSIE

Magnesiumtekorten komen naar schatting bij 75% van de bevolking voor. Zoals duidelijk
mag zijn, heeft een tekort aan magnesium verstrekkende gevolgen. Dit heeft onder
andere, maar niet uitsluitend, te maken met de centrale rol die magnesium speelt in de
energiestofwisseling. Loopt het daar mis, dan merkt men dat in de gehele breedte van
de gezondheid.
Wat begint met een kleine spiertrekking rond het oog, kan op termijn grote gezondheidsproblemen opleveren. Magnesiumsuppletie kan dan uitkomst bieden. Nog beter is het natuurlijk, om preventief te zorgen voor een optimale inname
van magnesium. Helaas biedt de voeding alleen daarvoor niet voldoende magnesium. Ook de opname in het lichaam is vaak niet optimaal, onder andere vanwege stress en
verkeerde voedingskeuzes.
Met dit in het achterhoofd kunnen we alleen maar concluderen dat magnesium tot de basissuppletie behoort.

Wilt u weten welke nutriënten we nog meer als basissuppletie adviseren? stuur een bericht naar info@beautyfulskin.be

Wil je graag weten welk magnesium supplement we aanraden? Stuur een bericht naar info@beautyfulskin.be en ontvang meer informatie over dit mineraal.

1 van onze voorkeuren gaat naar Liquid magnesium van bioradix. bioradix liquid magnesium

De voordelen  van dit supplement: 

• Hoogwaardig magnesiumzout. Een belangrijk bestanddeel van Liquid Magnesium D3+ is magnesium glycero­fosfaat. Dit magnesium zout wordt uitste­ kend ver dragen door maag en darmen, in tegen stelling tot andere magnesiumvormen die vaak darm­en verteringsstoornissen of ­klachten opleveren.

• Alle voordelen van een vloeibaar magnesiumsupplement. De vloeibare vorm zorgt voor een optimale opneembaarheid. In vergelijking met tablet­ ten is Liquid Magnesium D3+ makkelijker inneembaar voor kinderen en personen met slikproblemen. Personen die veel genees­ middelen innemen ervaren duidelijk het gebruikscomfort van een vloeibaar supple­ ment. Ook de individuele doseerbaarheid is een grote troef.

• Synergie met vitamine D3. Magnesium en vitamine D3 gaan hand in hand. Vitamine D3 verlengt de werking van magnesium. Magnesium activeert vitamine D3.

• Complete formule. Liquid Magnesium D3+ bevat ook B-vitamines en taurine, noodzakelijke cofactoren voor de beste magnesiumopname.

bioradix liquid magnesium.pngWil je deze graag bestellen? Gebruik de code 301 en ontvang hiermee 10% korting en een gratis verzending. Bestellen kan je rechtstreeks bij de firma. 

 

Een andere waar ik voorstander van ben (voor degene die liever een tablet slikken) is de Magnesium Forte plus 0731_pot.jpg

Eén tablet bevat maar liefst 150 mg elementair magnesium als goed opneembaar bisglycinaat.

  • Hoge biologische beschikbaarheid dankzij magnesiumbisglycinaat
  • Beter opneembaar dankzij pyridoxaal-5-fosfaat (B6)
  • Met de belangrijke synergisten glycine en taurine
  • Gladde coating en dubbele breukstreep

0731_potWil je graag dit product bestellen? Stuur ons een mail naar info@beautyfulskin.be . Ik stuur je hierover meer informatie (inhoud en samenstelling) alsook maak ik je als therapeut een rechtstreeks account aan waarbij je 10% korting krijgt op de producten (deze worden ook bij je aan huis geleverd)

 

Wil je meer weten over magnesium of andere supplementen? Wil je graag een scan van je mineralen en vitaminen laten uitvoeren? Laat het ons weten !

einde blog 2

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s