Het ketogeen dieet

Het ketogeen dieet, ook wel keto-dieet genoemd, is dé afvalmethode van de laatste jaren. Met een stijgende populariteit is het ketogeen dieet terug als één van de populairste voedingstrends in Nederland en nu ook in België. Niet alleen als kortdurend dieet dat voor de laatste kilo’s gebruikt wordt maar ook als levensstijl om voorgoed af te rekenen met de dominantie van koolhydraten. Het eetpatroon volgens de keto-manier is niet zomaar een trendy dieet dat door één of andere dieetguru ontwikkeld is. Het is een dieet dat goed onderzocht is, onderbouwd en bewezen werkt voor afvallen.

ketonix-bluetooth-usb.png

Wat is het ketodieet?
Het ketogeen dieet is een voedingspatroon dat wat anders is dan wat “normaal” is in de westerse wereld. Brood, pasta, rijst of aardappelen? In het ketogeen dieet is er geen plek weggelegd voor deze koolhydraatrijke voedingsmiddelen. Al deze voedingsmiddelen worden vervangen door vetrijke maar vooral gezonde producten en voldoende groenten. Het keto eetpatroon is rijk aan eieren, vlees, noten, zaden, kazen, boter, oliën en enkele koolhydraatarme groene groenten.
Of je het ketogeen dieet nu wilt benutten om in je droomjurk te passen of om beach-ready de zomer in te gaan; het kan gebruikt worden voor de laatste kilo’s tot de grootste strijd van je leven tegen de overtollige kilo’s. Sommigen gebruiken het ketogeen dieet als tijdelijk hulpmiddel om gewicht te verliezen, anderen als bestrijding tegen epilepsie-aanvallen en weer anderen kiezen voor de keto levensstijl met talloze gezondheidsvoordelen zoals het behoud van het ideale lichaamsgewicht of een verbeterde concentratie. Wat je doel ook is; het ketogeen dieet kan de oplossing voor jou zijn om gezond door het leven te gaan.

Verschillende soorten ketodiëten
In de volksmond is er maar één ketodieet maar in werkelijkheid zijn er verschillende varianten. Het standaard ketogeen dieet, vaak afgekort tot SKD, is het klassieke ketogeen dieet waar iedereen het over heeft als er gesproken wordt over het ketogeen dieet. De principes van al deze ketogene diëten zijn gelijk maar de toepassing ervan verschilt. In onderzoeken is vrijwel alleen het klassieke ketogeen dieet gebruikt. De cyclische of target ketogene diëten zijn geavanceerdere methoden en worden voornamelijk gebruikt door bodybuilders of atleten. Dit zijn de bekendste varianten van het ketogeen dieet:
– Standaard ketogeen dieet (SKD): dit is een dieet met een weinig koolhydraten, gematigd eiwit en veel vetrijke voeding. Het bevat meestal 75% vet, 20% eiwit en slechts 5% koolhydraten.
– Cyclisch ketogeen dieet (CKD): dit dieet omvat periodes van hogere koolhydraatinnames, zoals 5 keto dagen gevolgd door 2 koolhydraatrijke dagen.
Targeted ketogene voeding (TKD): dit dieet maakt het mogelijk om koolhydraten rondom trainingen toe te voegen.
– MCT ketogeen dieet (MCT): dit dieet is gebaseerd op meer MCT vetten waardoor meer koolhydraten gegeten kunnen worden.
Hoe het werkt
Anders dan bij een traditioneel westers dieet met weinig vet eet je bij het ketodieet bijna alleen maar vetten (en veel minder koolhydraten). Wat je op een dag in calorieën eet komt neer op ongeveer 75% vetten, 20% eiwit en slechts 5% koolhydraten. Dit wijkt vrij drastisch af van de algemeen aanbevolen verdeling van macronutriënten van 20 tot 35% eiwit, 45 tot 65% koolhydraten en 20% vet.
Zoals je uit de bovenstaande vergelijking kunt zien ligt het verschil in de inname van koolhydraten en de hoeveelheid vetten. Het beperken van de koolhydraten heeft een reden. Alles wat je eet waar koolhydraten in zitten worden in de maag en darmen omgezet in suikers. Deze suikers komen als glucose in het bloed. Glucose is normaal gesproken de voornaamste brandstof voor het lichaam. Doordat het lichaam een andere brandstof krijgt en geen glucose gaat het ervan uit dat het zich in een noodsituatie bevindt. Het lichaam heeft echter een mechanisme dat niet afhankelijk is van glucose maar de vetten die je binnenkrijgt én de vetten op je lichaam kan gebruiken als brandstof.

Van glucose naar vetten en ketonen
Het proces om de vetten voor energie te gebruiken wordt in werking gezet als je stopt met het eten van koolhydraten (of eten in het geheel). Glucose verhoogt de bloedsuikerspiegel en het insuline hormoon zorgt ervoor dat het weer daalt. Wie veel koolhydraten eet heeft dus voortdurend een hoog insulineniveau. Wat er precies gebeurt als je stopt met het eten van koolhydraten, of deze grotendeels beperkt, is dat de bloedsuikerspiegel door de verminderde insulineproductie daalt en vervolgens laag blijft. Vetten verhogen de productie van insuline zeer minimaal waardoor je deze ideale situatie voor bijvoorbeeld afvallen voor een langere periode kunt vasthouden.
De gewenste situatie van een lage bloedsuikerspiegel en insulineproductie zorgt ervoor dat de vetten die je binnenkrijgt voor energie gebruikt worden. Dat is niet het enige wat gebeurt. De vetcellen in je lichaam worden ook afgebroken in de lever om energie van te maken maar ook worden dan ketonen aangemaakt; dit zijn types zuren die ook energie kunnen leveren. De ketonen kunnen zodoende samen met de vetzuren je lichaam van energie voorzien als je geen tot weinig koolhydraten binnenkrijgt.
Ketogeen dieet = ketodieet = ketogene levensstijl

Test of je in ketose bent met de ketose meter:

KetonixBluetoothHorizontal2.png

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s