Wat is ketose? En hoe kan je het meten?

Wat is ketose?
Wie zich inleest over het ketogeen dieet komt al snel de term “ketose” tegen. Wat het ketogeen dieet anders maakt dan andere diëten is het benutten van ketose. Dit is een andere naam voor de metabolische staat van je lichaam als je geen glucose maar vetten gebruikt voor energie. Ketose betekent niets anders dan dat het lichaam ketonen aanmaakt tijdens het proces van verbranden van vet. Ketose is geen aandoening of ziekte; het is een fysiologisch mechanisme dat het lichaam in staat stelt om te overleven in periodes met weinig voeding.
De ketose grens
Bij het ketogeen dieet wordt uitgegaan van 5% koolhydraten van de dagelijkse calorie-inname maar dit is slechts een indicatie. Hoe minder koolhydraten je eet, hoe sneller je in ketose raakt. Wie een periode niets eet, zoals bij vasten het geval is, zal het snelst in ketose raken (niet te verwarren met ketoacidose). Om in ketose te raken draait het volledig om de koolhydraten en hoeveel je ervan eet. In de praktijk verschilt het per persoon wat de perfecte hoeveelheid koolhydraten per dag is om in ketose te raken. Voor veel mensen betekent dit dat je maximaal 50 gram koolhydraten per dag mag eten. Voor nog meer mensen is dit teveel en moeten er nog ergens wat koolhydraten uit het eetpatroon geschrapt worden. Bij sommige mensen is zelfs een drastische verlaging naar maximaal 20 gram koolhydraten per dag nodig om in ketose te raken.
Meten = weten
Hoewel je op verschillende manieren kunt merken dat je in ketose bent zijn er ook manieren om dit te meten. Wanneer je lichaam voldoende koolhydraten binnenkrijgt dan worden de ketonen niet in grote aantallen geproduceerd. Dit gebeurt pas als je geen of weinig koolhydraten eet waardoor de glucose in het lichaam opraakt. In deze situatie komen de ketonen terecht in de bloedbaan wat gemeten kan worden maar ook kun je de aanwezigheid van ketonen meten via de urine en adem. Dit zijn de drie manieren om het ketonengehalte te meten:
– Met een bloedketonenmeter
Een bloedketonenmeter is een apparaat dat het ketonengehalte in het bloed kan meten. Dit wordt gedaan met behulp van teststrips. Hoewel dit de duurste optie is biedt het de meest nauwkeurige analyse van het ketoseniveau.
Met ketose urinestrips
De teststrips worden gebruikt om de urine mee te analyseren. Dit is de goedkoopste manier om het ketonengehalte te meten. De resultaten zijn redelijk nauwkeurig maar er wordt alleen acetoacetaat gemeten en niet de ketonen in het bloed.
Met een ademanalyse
De meting via de adem verloopt via een apparaat dat de ketonen in de adem meet. Bij deze meting wordt aceton gemeten. Er zijn geen strips nodig. De meting via de adem is niet zo nauwkeurig in vergelijking met de bloedtest.
Onder normale condities is de concentratie ketonen in het bloed laag en haalt dit nooit een niveau boven 0.3 mmol/l. Als je lichaam in ketose is dan neemt de concentratie toe en als het een niveau van 1.5 mmol/l bereikt dan worden vetten gebruikt als energiebron. Voor afvallen is de optimale ketosezone tussen 1.5 en 3 mmol/l. Als je een week vast, wat niet verstandig is, dan kan het ketonengehalte stijgen tot 7 mmol/L. Een meting van meer dan 0.5 mmol/L is voldoende om te weten of je in ketose bent. Bij de ketose teststrips betekent dit dat een verkleuring van de strip voldoende is om te weten of je in ketose bent of niet.

hieronder kan je 2 verschillende soorten meters vinden van ketonix

KetonixBluetoothHorizontal2

of een andere is

ketonix-bluetooth-usb

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s