Beginnen met het keto dieet?

Beginnen
Het belangrijkste doel van het dieet is om de brandstof voor het lichaam te verwisselen. Dit is normaal gesproken koolhydraten (glucose) en dit moet veranderen naar vetten. Dat dit niet zo makkelijk geschreven als gedaan is merk je al snel wanneer je het zelf probeert. Zoveel vetten eten terwijl je geen koolhydraten meer mag eten betekent een indrukwekkende switch in wat je kunt eten. Dat dit niet zonder slag of stoot gaat merken veel mensen die kennis maken met de ketogriep.

boog
Ketogriep
Het ketogeen dieet wordt vaak als een dieet gezien dat moeilijk vol te houden is. Dit is vooral in het begin het geval. In deze eerste periode kun je te maken krijgen met griepachtige symptomen die te maken hebben met het stoppen met suiker. Je bent dan niet het slachtoffer van een griepje geworden maar aan het ontwennen van koolhydraten. Dit kun je merken aan symptomen zoals vermoeidheid, concentratieproblemen, misselijkheid en een gebrek aan energie. Hoe meer koolhydraten je normaal gesproken eet, hoe zwaarder de ketogriep kan zijn. Gelukkig zijn er manieren om deze ketogriep tegen te gaan.
Wat mag wel gegeten worden?
Het dieet is erg strikt als het om de inname van koolhydraten gaat. Het aantal koolhydraten dat gegeten mag worden is zo laag dat alle producten met suiker vermeden worden net als alle andere koolhydraatrijke voedingsmiddelen. Een klein beetje suiker kan het dieet al tegenwerken. Bij het ketogeen dieet wordt veel vet gegeten; spek, eieren, vette vis zijn voorbeelden van wat je wel mag eten. Eieren bestaan bijvoorbeeld voornamelijk uit eiwitten en vetten en zijn daardoor uitermate geschikt voor het ketogeen dieet.

Hoeveel mag ik eten?
Bij het ketodieet wordt er uitgegaan van een verhouding van 75% vet, 20% eiwit en 5% koolhydraten. Deze verhouding geldt voor het dagelijkse aantal calorieën en werkt het beste als je in ketose probeert te raken. Als dit eenmaal gelukt is dan kun je het aanpassen naar een andere verhouding dat zich beter aanpast op je leefstijl. Dit kan in bepaalde situaties bijvoorbeeld gewijzigd worden naar 65% vet, 30% eiwitten en 5% koolhydraten. Gebruik de keto calculator om te berekenen hoeveel je mag eten.
Calorieën tellen?
Bij het ketodieet is calorieën tellen voor de meeste mensen overbodig. Door het gebrek aan eetlust eet je “automatisch” minder dan je normaal doet. Je voelt je voller doordat je meer groenten eet, de eiwitten laten je langer verzadigd voelen en door de vele vetten heb je minder snel honger. Het gevolg is dat je minder eet dan normaal en minder calorieën binnenkrijgt met gewichtsverlies als resultaat. Dit betekent echter niet dat je onbeperkt kunt blijven eten. Zo werkt het nooit als je gewicht wilt verliezen. Zelfs met het ketodieet is het mogelijk om in gewicht aan te komen. Voor beginners is calorieën hierdoor niet nodig maar voor gevorderden wordt het wel aangeraden. Wat iedereen wel moet tellen zijn de koolhydraten.
Voordelen van het dieet
De voordelen die ketose en het keto dieet voor de gezondheid bieden zijn niet op één hand te tellen. Een belangrijk voordeel van ketose is dat je sneller lichaamsvet kunt verminderen als je “in ketose” bent. Je lichaam gebruikt immers al vetten voor energie waardoor de vetten op je lichaam sneller aangesproken worden om verbrand te worden. Als je in ketose bent dan heb je bovendien minder eetlust wat een gevolg is van de stabiele en lage bloedsuikerspiegel en het gebrek aan koolhydraten (geen verlangens naar suiker).
Er zijn echter nog veel meer ketose voordelen zoals het bestrijden van epilepsie-aanvallen, de gevoeligheid voor insuline verbeteren en het risico op hart- en vaatziekten vermindert. Ketose toont ook veelbelovende resultaten als behandeling van uiteenlopende neurologische aandoeningen zoals Alzheimer en Parkinson. Je leest hier meer over de voordelen van ketose.

belly-2354_1280-300x200
Afvallen
Het dieet wordt veelvuldig gebruikt voor afvallen. Met behulp van ketose verlies je sneller gewicht dan bij veel andere diëten. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat het ketodieet voor meer gewichtsverlies zorgt dan andere koolhydraatarme diëten. In vergelijking met een dieet met weinig vetten heeft onderzoek zelfs aangetoond dat het gewichtsverlies 2.2 keer zo groot is met het ketogeen dieet. Dat het werkt voor afvallen is geen geheim meer en bovendien wetenschappelijk onderbouwd. Dit is een grafiek uit een onderzoek waarin het ketogeen dieet vergeleken wordt met een dieet met weinig vetten.

Gewichtsverlies

aa

Vetverlies
Wie het ketogeen dieet volgt verliest in de eerste week het meest gewicht. Dit is niet alleen vet, maar ook vocht. Het is niet ongebruikelijk dat je in de eerste week al meerdere kilo’s lichter bent hierdoor. Critici zeggen onder andere dat je vooral water verliest door het ketogeen dieet en dat is gedeeltelijk waar. Een gram koolhydraten in je lichaam neemt tot vier keer het eigen gewicht in vocht op. Als je stopt met het eten van koolhydraten, of deze sterk reduceert, dan kun je nagaan wat er gebeurt; samen met de opgeslagen koolhydraten verlies je het vocht dat deze koolhydraten vasthouden. Dit is echter maar tijdelijk; het begint met vochtverlies maar gaat daarna al snel over in vetverlies.
Zodra je lichaam de glucosereserves in het lichaam voor energie verbruikt heeft raak je in ketose en dan begint het vetverlies. Dit kan een week duren maar ook langer. Je lichaamsgewicht neemt verder af en deze keer is het niet alleen vocht. Hoe snel het vetverlies verloopt is bij iedereen anders. Een goed doel om na te streven is gemiddeld een halve kilo per week.

Er zijn ervaringen van mensen die meer dan 10 kilo in een maand kwijtraken maar dit is niet het gemiddelde, eerder de uitzonderingen. Op de lange termijn gezien is een gematigd gewichtsverlies bovendien beter dan snel en veel afvallen. Bovendien is niemand hetzelfde en reageert iedereen anders op een dieet. Zo kan iemand met een lichaamsgewicht van 140 kg sneller 5 kg gewicht kwijtraken dan iemand van 60 kg. Vetverlies is persoonlijk maar de basismethodes om dit voor elkaar te krijgen zijn universeel.
De ene week kun je een kilo kwijtraken terwijl je de week erna geen gram lichter bent geworden. Dit betekent niet dat je de ene week vet verliest en de andere week niet. Zo zwart-wit werkt het lichaam niet. De verhoudingen tussen water/spieren/vet passen zich steeds aan wat op de korte termijn een vertekend beeld kan geven. Het is zelfs mogelijk dat je tijdelijk een plateau bereikt. Als dit zich voor een korte periode voordoet dan is dit geen probleem maar na meer dan twee weken kun je kijken of je iets kunt verbeteren aan je eetpatroon.

Minder honger
Doordat ketose een grote rol bij het dieet speelt voelen de meeste volgers van het dieet zich minder hongerig. Meer vetten eten zorgt ervoor dat je minder eet, niet meer. Dit is dan ook de reden waarom calorieën tellen bij dit dieet niet een vereiste is hoewel het nooit verkeerd is om te doen. Waardoor het vetverlies bij veel mensen toeneemt is dat je langer een verzadigd gevoel hebt na een maaltijd. Honger tijdens het dieet komt bijna niet voor, tenzij je het aan jezelf te danken hebt omdat je niets in huis hebt.
Je mag relatief veel eten tijdens het ketodieet, en doordat je veel vetten eet met daarbij een gezonde portie eiwitten, heb je langer een verzadigd gevoel. Het gevolg is dat je het langer kunt volhouden zonder te eten. Het resultaat is dat je niet te maken krijgt met de zogenoemde “cravings” naar suiker.
Verbeterde concentratie
Naarmate je gewend raakt aan de nieuwe manier van eten ervaar je een verbeterde concentratie. Het probleem met koolhydraten als energiebron is deze ervoor zorgen dat je bloedsuikerspiegel stijgt en daalt. De energiebron is niet consistent waardoor het voor je hersenen moeilijker om voor een langere tijd gefocust te blijven. Als je in ketose bent  en je hersenen ketonen gebruiken als brandstof dan heeft het een consistente brandstofbron waarop het kan vertrouwen. Het gevolg is dat je je langere perioden kunt concentreren.
Meer energie
Je lichaam kan slechts een beperkte hoeveelheid koolhydraten in je lichaam opslaan als glycogeen. Daarom moet je constant bijtanken als je je energieniveau wilt behouden. Net zoals hierboven uitgelegd stijgt en daalt de bloedsuikerspiegel continu wat niet bevorderlijke is voor de energie die je hebt. Je lichaam heeft echter al genoeg vet om mee te werken en het kan meer vet opslaan, wat betekent dat als het in ketose is een energiebron heeft die nooit opraakt. Zo heb je dan ook niet meer het gevoel om een dutje te doen als je avondeten op is.
Diabetes type 2 omkeren
Insulineresistentie is een probleem dat, als het niet goed wordt behandeld, kan leiden tot prediabetes en uiteindelijk diabetes type 2. Recente onderzoeken suggereren dat het aanpassen van het dieet naar een koolhydraatarm of ketogeen dieet mensen kan helpen hun insuline te verlagen tot een gezond niveau en insulineresistentie om te keren. Dit wordt ook wel remissie genoemd, het omkeren van diabetes type 2. Het ketodieet heeft een groter effect op de controle van de bloedsuikerspiegel bij type 2 diabetici dan koolhydraatrijke diëten. Er is een duidelijke relatie tussen koolhydraatbeperking en bloedsuikerverlaging. De onderzoeken laten zien dat het ketogeen dieet bij deze mensen voor een betere gezondheid zorgt, een gedaalde bloedsuikerspiegel en een toegenomen insulinegevoeligheid.
Betere triglyceriden- en cholesterolniveaus
Gewichtsverlies is niet het enige voordeel maar er is veel meer. Zo is er in het verleden veel gesproken over een vetrijk dieet en het effect op hart- en vaatziekten. In het verleden waren er veel twijfels of zoveel vet wel goed is voor het lichaam, met name het effect op triglyceriden en cholesterol niveaus in het bloed. Recente onderzoeken laten echter zien dat wetenschappers het niet bij het rechte eind hadden en de twijfels voor niets zijn geweest. De recente onderzoeken tonen aanzienlijke voordelen aan voor het lipidengehalte van het bloed. Het ketose dieet heeft vooral effect op de triglyceriden, maar helpt ook bij het verlagen van het totale cholesterol en verhogen van het HDL.
Bestrijden van epilepsie aanvallen
Naast de talrijke voordelen voor de gezondheid en afvallen biedt het ook voordelen voor het verminderen van epilepsie aanvallen bij kinderen. Het is niet voor iedereen de oplossing om epilepsie te voorkomen maar het kan wel gezien worden als een goed alternatief voor de anti-epilepsie medicatie. Het ketogeen dieet kan de aanvallen helpen bij het verminderen van de aanvallen.
Andere voordelen
De voordelen van het ketogeen dieet zijn nog niet volledig bekend. De laatste jaren duikt er steeds meer bewijs op dat het ketogeen dieet een rol kan spelen in het bestrijden van verschillende ziekten. Eén van de laatste onderzoeken naar het dieet toont aan dat het mogelijk als alternatieve behandeling gebruikt kan worden voor kinderen met autisme. Er wordt ook gesuggereerd dat het kankerpatiënten kan helpen, migraine aanvallen kan voorkomen of verminderen.
Het ketogeen dieet is meer dan een dieet; het is een levensstijl. Zoals je leest is het ketogeen dieet waardevol voor meer dan een platte buik. Afvallen, minder buikvet en de broekriem kunnen aantrekken is voor velen het doel maar dat is niet het enige waar de keto levensstijl goed voor is. Het verbetert bij veel mensen de gezondheid; van betere cholesterolverhoudingen tot een lager risico op hart- en vaatziekten.
Als je keer op keer een dieet geprobeerd hebt om daarna weer als een jojo terug te gaan naar je begingewicht dan kan het ketogeen dieet je daarbij helpen. Niet alleen krijg je inzicht in wat de koolhydraten met je lichaam doen maar ook kom je erachter hoe het voelt om niet continu te verlangen naar wat zoets. De positieve impact op het leven van de mensen die het proberen maakt het ketogeen dieet een interessante optie voor iedereen.

Ik kocht daarom het boek van Julie Van den Kerckhove. Lekkere recepten en eenvoudig om te maken. Wat kan je vinden in haar boek?

Het Keto Plan boek
Julie van den Kerchove begint het boek met een ruime inleiding. Ze legt uit waarom Waarom diëten en calorieën tellen niet werkt, hoe je je hormonen weer in balans brengt maar ook gaat ze dieper in op het ketodieet zelf. Ze legt in het boek uit wat de voordelen zijn, wat het verschil is met andere diëten en hoe je eraan begint. Met een praktisch stappenplan laat ze in het boek zien hoe het ketodieet werkt. Dit zijn de onderwerpen die ze behandeld in de inleiding:
INLEIDING
Waarom diëten en calorieën tellen niet werkt
Je hormonen zijn de baas
Hoe je je hormonen weer in balans kunt brengen
Wat bedoel je precies met koolhydraten, eiwitten en vetten?
Wat is het verschil met proteïnediëten?
Wat zijn de voordelen van deze manier van eten?
Hoe kan ik meten of mijn lichaam in ketose is?
Zijn er manieren om mijn lichaam sneller in ketose te brengen?
MCT-olie
Intermittent fasting
Hoe kan ik beginnen aan het Keto-plan?
Wat zegt de wetenschap over gezonde vetten?
Verschillende kokosproducten
Yin en yang
Kun je het Keto-plan combineren met intensief sporten?
Hoe snel zal mijn lichaam zich aanpassen?
Heb je toch nog last van cravings?
Hoe begin ik eraan?

het-keto-plan-320x220

Wil je graag weten of je in ketose bent?

Meet je ketose gehalte:

KetonixBluetoothHorizontal2

 

bron: https://www.ketogeendieet.net & het keto plan Julie Van den Kerckhove 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s