Waarom je van stress rimpels krijgt en hoe je dit voorkomt.

We hebben allemaal weleens last van stress. Bij de meeste mensen is de invloed hiervan op ons lichaam wel bekend. Zo kan stress leiden tot hoofdpijn, stijve spieren, hartkloppingen en acne. Maar stress heeft ook invloed op het huidverouderingsproces. Hier kan je lezen hoe dat precies werkt en geef ik een aantal handige tips om stress te verminderen.

 

Symptomen van stress

Stress is een brede term voor alle lichamelijke reacties die je krijgt bij een gebeurtenis. Dit kan zowel positief worden opgevat (eustress) als negatief (distress)¹. In de volksmond wordt stress echter gezien als negatief, omdat het de boosdoener is voor vervelende klachten zoals hoofdpijn, slapeloosheid, overmatig piekeren en spierspanning. Je kunt stress krijgen om allerlei redenen: lang in de file staan, angst voor een spannende presentatie of ruzie met je partner. Op het moment dat je stress ervaart, worden in je lichaam verschillende stoffen aangemaakt, zoals adrenaline en cortisol. Op die laatste stof gaan we in dit artikel dieper in. Cortisol is namelijk nauw verwant met huidveroudering.

 

Cortisol en een verlies aan collageen

Cortisol speelt een grote rol bij het omzetten van eiwitten in glucose. Hier komt energie door vrij, waardoor we ons kunnen verweren tegen stressvolle momenten en om die reden wordt cortisol ook wel het ‘stresshormoon’ genoemd². Als er door een langdurige stressreactie veel cortisol wordt aangemaakt door het lichaam, werkt het tegen ons. Cortisol wordt in verband gebracht met een verminderde barrièrefunctie van de huid, een verslechterde herstelfunctie en een afname van de hoeveelheid collageen en lipiden in de huid³. Collageen is een belangrijke bouwstof voor de huid. Als de hoeveelheid hiervan afneemt, wordt het huidweefsel verstoord. De huid wordt minder elastisch, raakt sneller beschadigd en haarvaten kunnen breken. Als gevolg hiervan kunnen rimpels ontstaan.

 

A24A9058.jpg

Stress heeft veel invloed op ons lichaam en zeker ook op onze huid. Daarom is het goed om stress zoveel mogelijk te voorkomen.

Oxidatieve stress

Uit onderzoek blijkt dat fysieke en mentale stress ook in verband wordt gebracht met ‘oxidatieve stress’. Oxidatieve stress is een lichamelijk proces waarbij vrije radicalen worden gevormd. Dit zijn atomen en moleculen die reactieve zuurstofverbindingen in huidcellen teweegbrengen en hiermee de cel beschadigen. Als gevolg hiervan worden lipiden afgebroken. Lipiden zijn huideigen vetten die nodig zijn voor een volle, stevige huid. Het gevolg is dus een dunnere en slappere huid.

Stress voorkomen

Zoals je hierboven kunt lezen, heeft stress dus veel invloed op ons lichaam en zeker ook op onze huid. Daarom is het goed om stress zoveel mogelijk te voorkomen. Heb je al veel last van stress? Dan kun je dit verminderen door de volgende tips in je leven toe te passen:

  • Leer ontspannen. Dit doe je bijvoorbeeld met handige ontspanningstechnieken zoals yoga, een cursus mindfulness, of meditatie.
  • Beweeg voldoende. Stress ontlaadt op het moment dat je beweegt of sport. Tijdens het sporten komt het hormoon endorfine vrij in je lichaam. Deze stof zorgt voor een gelukkig gevoel en hierdoor ontspan je meer.
  • Zorg voor een goede nachtrust. Voldoende slapen helpt je lichaam weer in balans brengen.
  • Leef gezond. Gezonde voeding draagt bij aan een gezond lichaam, waardoor ook stress vermindert. Voedingsmiddelen zoals fastfood en koffie kunnen stress doen toenemen, terwijl producten zoals kruidenthee juist kunnen helpen om je een ontspannen gevoel te geven.

Dia30.jpg

Geef de huid een steuntje in de rug door huidverzorgingsproducten te kiezen die het verlies aan volume compenseren.

Producten die lipiden en collageen aanvullen

Het proces van huidveroudering kun je niet voorkomen. Zelfs wanneer je stressvrij leeft, ontstaan op een gegeven moment rimpels. De afname aan lipiden en collageen is een natuurlijk proces. Wel kun je de huid een steuntje in de rug geven, door huidverzorgingsproducten te kiezen die het verlies aan volume compenseren. Let hierbij goed op de ingrediënten magnolol en oligopeptiden.

Wil je meer weten over huidveroudering en hoe je dit proces kunt vertragen? Lees dan zeker het boek Huidverjonging op maat. Bestel hem hier. 

Meer oefeningen die je stress kunnen verlichten kan je vinden in het boek Huidverjonging op maat.

Dia05.jpg

Stap voor stap kan je hier de yogaoefeningen terugvinden die invloed hebben op je huid.

Dia38.jpg

Bronnen
[1] Acne en stress, Website Eucerin, januari 2018, eucerin.com
[2] Cortisol, Wikipedia, januari 2018,  Wikepedia
[3] Dunn, J.H., Koo, J., Psychological Stress and skin aging: A review of possible mechanisms and potential therapies, Dermatology Online Journal, Volume 19, Issue 6, 2013

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s