Suiker… deel 1 De gouden regel

Laten we één ding meteen duidelijk stellen: wij zijn overtuigd anti-suiker. De wetenschap laat ons geen andere keus. Suiker baant de weg naar obesitas, metaboolsyndroom, diabetes en een hele waslijst aan gezondheidsproblemen die nog aan de orde komen, en heeft nul komma nul voedingswaarde. Suiker zorgt dat we sneller rimpels krijgen… Lees hier alles over in het boek Huidverjonging op maat

Daarom wil ik me meer en meer toespitsen op recepten zonder toegevoegde suiker. Het begint al bij je kind…..

Onze gouden regel voor gezonde superkinderen: geen toegevoegde suiker

Maximaal drie theelepels per dag

Al tientallen jaren weten we dat je van veel suiker dik wordt en gaatjes krijgt. Maar zoals inmiddels afdoende is aangetoond, doet suiker stiekem veel meer dan gaatjes veroorzaken. Omdat het echt verslavend is — je kunt je ermee volproppen, ernaar hunkeren en er ontwenningsverschijnselen van krijgen — zijn het niet de directe gevolgen die ons de meeste zorgen baren, maar is het datgene waar suiker toe leidt dat ons verontrust: metaboolsyndroom, obesitas, diabetes en al hun aanverwante problemen, van hersen- en hartinfarct tot nierfalen, blindheid en zenuwbeschadiging aan toe, om nog maar te zwijgen van de diverse typen kanker waarmee suiker in verband wordt gebracht. Gaatjes in tanden en kiezen zijn dus niet het primaire probleem, maar ze zijn wel een mogelijke voorbode van ernstiger problemen.

De Wereldgezondheidsorganisatie, de American Heart Association en andere autoriteiten hanteren in het algemeen een dagelijkse hoeveelheid van 3 tot 8 theelepels suiker voor kinderen, afhankelijk van de leeftijd. Wij, en dat klinkt streng, zijn van mening dat je het laagste van die twee getallen moet aanhouden — als maximum!

Waar hebben we het eigenlijk over?

Er zijn verschillende definities van suiker. Biochemisch gezien zijn suikers de bouwstenen van koolhydraten, en de suikers waar je regelmatig van hoort zijn glucose (mijden), fructose (dubbel mijden!) en lactose (in zuivel; mee oppassen).

Medisch gezien (in lekentaal) verwijst bloedsuiker naar de hoeveelheid glucose in ons bloed (een laag en stabiel gehalte is goed; pieken of een constant verhoogd gehalte zijn niet goed). Van nu af gebruiken we hiervoor de term bloedglucosespiegel.

En culinair gezien is suiker dat zoete spul dat mensen overal ter wereld ’s morgens in hun ontbijtgranen doen — voor het gemak noemen we dat tafelsuiker of sucrose.

Toegevoegde suiker is dus bijvoorbeeld tafelsuiker in thee of koffie, of in eenbakje cornflakes of in een zelfbereide maaltijd, maar het is óók de sucrose (of fructoserijke maïsstroop) die aan fabrieksvoedsel en dranken wordt toegevoegd, zoals kant-en-klaarmaaltijden, sauzen, toetjes en frisdrank.

Geen toegevoegde suiker!

Als wij ‘geen toegevoegde suiker’ zeggen, adviseren we, in de krachtigste bewoordingen, om nooit suiker in het eten van je kinderen te doen, en hun zo min mogelijk eten te geven waaraan suiker is toegevoegd. Je kunt natuurlijk niet met een vergrootglas elke hap die je kind binnenkrijgt inspecteren (en dat is ook niet de bedoeling), en bovendien krijgt hij vast traktaties op school en snoep op feestjes en muffins bij het ontbijt als hij bij oma logeert — en dat is helemaal niet erg. Zolang jij de rest van de tijd de Geen Toegevoegde Suiker-regel hanteert, bewaak je zijn gezondheid en welzijn op de lange termijn.

En als er per se iets van suiker in zijn eten moet, laat het dan honing zijn. Honing heeft bewezen gezondheidsvoordelen die worden toegeschreven aan fenolen, en wordt door veel voedingsdeskundigen beschouwd als superfood vanwege zijn antibacteriële, anti-oxiderende, tumor-remmende, ontstekingsremmende en virus-bestrijdende eigenschappen. Maar honing is bijzonder rijk aan fructose en glucose, dus gebruik het met mate. (want suiker is suiker!!!!)

Samenvattend: het eten van suiker brengt je in de verleiding om ongezonde dingen te eten (onder andere nog meer suiker). Hoe minder je kind vanaf het begin in aanraking komt met suiker, hoe kleiner de kans dat het later een zoetekauw wordt — oftewel: verslaafd aan suiker.

★Recept: Yoghurt-ijsjes met frambozen★★

Deze ijsbakjes zijn letterlijk in 5 minuten te maken, plus een nacht in de vriezer. Je hebt er geen speciale ijsvormpjes voor nodig; je kunt gewoon de plastic bakjes van de yoghurt gebruiken.

Ingrediënten
6 kleine bakjes (liefst volle) yoghurt (kokosyoghurt = lactosevrij)
160 g verse frambozen, gepureerd

Bereiding
★Verwijder de folie van de zes bakjes yoghurt.

★Schep de frambozenpuree op de yoghurt in de bakjes; vul de bakjes tot bovenaan.

★Steek een houten ijsstokje in elk bakje en zet de bakjes een nacht in de vriezer.

★Haal de ijsjes uit de bakjes en serveer ze.

einde blog 2

bron:

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s