Chia pannenkoeken ketoproof

Je hoort er nu meer en meer over.. en eigenlijk kon je al in heel wat ‘dieet’boeken gerechten terugvinden die ook allemaal in de boeken van het ketogeen dieet terug te vinden zijn…

Maar wat is het ketogeen dieet?
Het ketose dieet een soort extreme vorm van een koolhydraatarm dieet. De meeste ‘standaard’ koolhydraatarme diëten staan nog ongeveer 100 gram koolhydraten per dag toe. Met het ketose dieet is daar echt geen sprake van. De grens die vaak genoemd wordt is ongeveer 30 gram. Genoeg om groenten te kunnen eten, dus, maar echt niet meer dan dat. Zelfs fruit is uit den boze.
Verder bestaat het ketose dieet uit eiwitten en vooral behoorlijk veel vetten. Die laatste vullen meer dan de helft van je calorieën. Veel vis, eieren, vlees, noten en zuivel, met andere woorden! Dit alles is bedoeld om je lichaam in staat van ketose te krijgen.

Wat is ketose?
Wat bedoelen we daar nu precies mee? Normaal gesproken vormen koolhydraten de belangrijkste energiebron. Dat is niet voor niets: glucose is gewoon een heel makkelijke brandstof om te vervoeren en te gebruiken. Eet je echter (praktisch) geen koolhydraten meer, dan moet je lichaam met een andere oplossing komen.
Je komt dan in ketogene toestand, of kortweg ketose. Dat is eigenlijk gewoon een dure manier om te zeggen dat (lichaams)vet de primaire bron van energie wordt. Natuurlijk gebeurt dat niet vanzelf, want vetten zijn niet zo’n makkelijke bron als koolhydraten. Ze moeten daarom eerst omgezet worden in ketonen.

Voor degene die toch niet ketogeen willen eten maar wel een lekker alternatief voor pannenkoeken willen .. proberen zou ik zeggen (ook lekker als wrap ! )

Ingrediënten :

  • 3 eieren
  • 1 eetlepel kokosolie
  • 20 gram gebroken lijnzaad
  • 20 gram gebroken chiazaad
  • Zout

Hoe gaan we aan het werk?

  1. Kluts de eieren in een kom en voeg de lijnzaad en chiazaad toe.
  2. Laat de kokosolie smelten in de pan en gebruik een soeplepel om het beslag in de pan te gieten. Je kunt zelf beslissen of je grotere of kleinere pannenkoeken wilt.
  3.  Bak de pannenkoeken aan beide zijden goudbruin.
  4.  Klaar!

    Je kunt beide kanten op met deze pannenkoeken. Je kunt ze met iets zoets eten of juist met een pikante saus. Wel binnen de ketogene richtlijnen natuurlijk! (als je ketoproof wil eten )

pannenkoek .jpg
banner facebook hoofd zonder zaak

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s