Verse gember- citroenthee / limonade

Gemberthee (soms ook wel gemberwortel thee genoemd) is een thee dat in veel verschillende landen gedronken wordt. Om gemberthee te maken, gebruik je de gemberwortel, deze kan je raspen of in plakken snijden. In China wordt veel gemberthee gedronken. De gemberwortel wordt in plakjes gesneden, in water gekookt en daarna wordt er bruine suiker aan toegevoegd. Als variatie of voor de smaak kan er plakjes sinaasappel of citroen bijgedaan worden. Zelf ga ik hem niet met bruine suiker maken maar met xylitol omdat deze geen invloed heeft op de bloedsuikerspiegel (= remember ikke) Het kan ook met honing gemaakt worden. (let er wel op om de echte rauwe honing er niet bij te doen als hij nog heet is of aan het koken is want dan gaan alle goeie werkzame stoffen uit die honing verloren)

Ingrediënten voor 4 personen :

  • 5 cm gemberwortel
  • 1 citroen, liefst biologisch
  • 1 theelepel kurkumapoeder (vers mag natuurlijk ook)
  • een beetje zwarte peper
  • een klein beetje xylitol of honing of bruine suiker.

Hoe gaan we deze thee klaarmaken?

  1. breng anderhalve liter water aan de kook.
  2. schil de gember en rasp fijn in een grote theepot.
  3. voeg het kurkumapoeder toe en geef een flinke draai aan de pepermolen. (de piperine de peper zorgt ervoor dat het lichaam de curcumine in de kurkuma tot wel 1000 keer beter opneemt.)
  4. voeg het sap van de citroen toe en overgiet met het kokend water.
  5. Laat een uur trekken.
  6. Wanneer hij voldoende is afgekoeld voeg je in een kopje ook het zoetmiddel toe die jij koos. (voldoende afgekoeld wil zeggen dat je dit kan voelen met je pink zonder te verbranden!)

De koude variant lukt ook. (homemade limonade)

  • zeef de koude thee
  • presenteer hem met ijs, munt,…
  • een lekkere mocktail! 🙂

tea-556777__480.jpg

Is gemberthee gezond?

Gemberthee is niet alleen lekker, maar ook heel gezond en dat komt door, je raad het al, de gember die erin zit. Deze speciale thee werkt goed tegen vele kwalen. Eigenlijk kan je gemberthee ook gebruiken als een soort van geneesmiddel. Gemberthee maken is heel gemakkelijk en met de juiste ingrediënten is het ook nog eens heel lekker. Het voordeel van zelfgemaakte verse gemberthee is dat je altijd goed verse of gedroogde gember gebruikt en daardoor altijd heerlijke verse thee hebt.

Gemberthee wordt vaak gedronken wanneer het buiten koud is. Gember heeft een heerlijk verwarmend effect op je lichaam. Als je gedroogde gember gebruikt, heeft dit nog meer gezondheidseffecten dan de verse variant. Dit komt doordat bij gedroogde gember alleen de werkende bestanddelen overblijven na het droogproces. Dit zorgt er dan voor dat de gemberpoeder geconcentreerden is dan de verse. Deze thee is niet alleen lekker in de winter wanneer het buiten koud is, maar ook wanneer het warm is. Je kunt namelijk zelf ook gember ijsthee maken zie hierboven.

Variatie

Met de smaak van gember kan je in gemberthee, net zoals in gerechten met gember, alle kanten op. Hou je van simpel, dan snij je gember in plakjes en laat je deze 10 minuten lang in water koken. Hou je meer van verschillende smaken bij elkaar, dan kan dat ook! Het is een beetje experimenteren met hoeveelheden van de ingrediënten, maar variëren kan heel goed.

Let op!
Gember is een bloedverdunner, als je een heerlijke kop gemberthee gaat drinken, is het niet aan te raden om vlak ervoor of daarna een paracetamol of andere bloedverdunners in te nemen.

turmeric-3251560__480.jpg

Kurkuma is een kruid dat al sinds de oudheid gebruikt wordt zowel voor gastronomische doeleinden als in natuurlijke remedies.

Deze plant behoort tot de familie van de zingiberaceae, net als gember. Kurkuma valt op door zijn specifieke geel-oranje kleur.

Dit kruid heeft ontstekingsremmende en ontspannende effecten. Je kan het gebruiken om spierpijn en ontstekingsproblemen te verminderen.

Kurkuma bevat ook krachtige antioxidanten- actieve bestanddelen zoals curcumine. Die elementen zullen de negatieve effecten van vrije radicalen verminderen. Bovendien voorkomen ze het oxidatieve stress van de cellen.

Tot de voedingsstoffen in kurkuma behoren:

  • Aminozuren
  • Voedingsvezels
  • Niacine
  • Vitaminen (A, C, E)
  • Mineralen (calcium, kalium, natrium, ijzer, magnesium)

ginger-1738098__480.jpg

Vitaminen en mineralen in gember

Naast al deze gezondheidsvoordelen, bevat gember ook nog eens vitamine B1, B2, B6 en vitamine C, die bijdragen aan een gezonde stofwisseling en een betere weerstand. Ook de mineralen natrium, kalium, calcium, fosfor, magnesium, ijzer, zink en koper zijn in gember te vinden, alle mineralen die we nodig hebben om ons lichaam gezond te houden.

Meer weten over wat bepaalde voedingsmiddelen doen voor je huid? Lees er alles over in het boek: Huidverjonging op maat!

banner facebook hoofd zonder zaak

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s