Verbeter je nachtrust… goed voor je lijf en je huid!

Slaap is van levensbelang, dat is een feit. Niet slapen kan een mens doden op zijn slechtst, maar een gebrek aan goede slaap kan een mens tamelijk ziek maken! Een gebrek aan slaap kan ook minder dramatische, maar toch belangrijke knelpunten met betrekking tot gezondheid veroorzaken. Denk hierbij aan hormonale disbalans en verhoogde cortisol. Sommigen stellen zelfs dat als je 1 nacht niet of slecht slaapt je net zo insuline resistent maakt als iemand met type 2 diabetes. Verder wordt het algemeen aangenomen dat slecht slapen indirect kan leiden tot gewichtstoename. En los van dit alles verziekt het vaak gewoon je plezier en energie van elke dag omdat je katterig wakker wordt!

Helaas belanden heel wat mensen bij de huisarts die vaak slaappillen gaat voorschrijven. En dit beste mensen, lost het probleem helemaal niet op. Omdat deze pillen de mensen dwingen ‘in slaap’ te gaan.

Want als het avond wordt, dan zal ons lichaam de juiste hormonen aanmaken, die ervoor zorgen dat we ook echt slaperig worden en gaan slapen. Tryptophaan of 5HTP en Melatonine zijn hier de belangrijkste spelers van. Door slaappillen in te nemen zul je niet het probleem van slecht slapen of inslapen oplossen, want zodra je ermee stopt, stop je ook met slapen.

Onlangs zat ik in de cursus Kpni therapeut waarbij het belang van melatonine uit de doeken werd gedaan. Want ja hoor ik kruip ook nog ’s avonds achter mijn computer om nog een beetje te werken. Of ik kijk echt wel nog even die aflevering van “Friends” vooraleer ik in bed kruip. Maar wanneer licht aanblijft, zal de aanmaak van melatonine uitblijven.

😉

Omdat het vaak niet mogelijk is om vanaf 22u de lichten uit te zetten, of het bewust niet aandoen van lichten, mobiele telefoons, televisie en laptop, ben ik een speciale bril gaan uitproberen! Ik zie ’s avonds alles door een “oranje bril” Want met deze bril ga ik blauw licht gaan beperken.

Wat is nu het probleem met blauw licht

Er is eigenlijk niks mis met blauw licht. Het probleem zit ‘m in wanneer we er aan blootgesteld worden. Blauw licht komt van nature van onze mooie blauwe lucht en die zien we alleen overdag. Wanneer we wakker moeten zijn. ’s Avonds moeten we moe worden om te slapen. Door in die overgangsfase tot erg laat blootgesteld te blijven aan blauw licht dat van de beeldschermen komt, raakt ons slaap-waak ritme van slag.

Ja vroeger… vroeger was er beperkt licht en als het donker werd buiten werden er kaarsen, vuur en lantarentjes aangestoken (oranje licht).Momenteel hebben we heel wat meer mogelijkheden om ook laat te werken door het kunstlicht. Computers, televisie, tablets, gsm,… hebben zijn intrede gedaan waarbij we meer en meer en ook meer in de nacht nog altijd blootgesteld worden aan blauw licht.

Het kunstmatige blauwe licht verstoort ook flink ons slaap-waakritme. Dit licht doet onze hersenen geloven dat het overdag is, waardoor het signaal om moe te worden niet wordt afgegeven.

Dus door deze oranje bril te dragen wanneer ik nog een beetje aan het verder werken ben op de computer of als ik naar een beeldscherm kijk, wordt de hoeveelheid blauw licht die mijn ogen opvangen enorm gereduceerd en daarmee het proces van melatonine productie in de avond, wanneer het donkerder wordt, zo min mogelijk verstoord.

Hoe kun je blauw licht ’s avonds verder beperken.

  • Beperkt de hoeveelheid beeldschermtijd.
  • Op de momenten dat het niet anders kan, kan je dus zo’n blauw licht blokkerende bril dragen.
  • Installeer een app zoals f.lux op je computer of tablets. Dit reduceert automatisch het blauwe licht op de apparaten zodra het donker wordt.
  • Ga zeker af en toe in de avond in gedimd licht zitten! Kaarsjes aan, glaasje wijn en een fijn gesprek…
  • Ga overdag veel naar buiten. Het blauwe licht van overdag helpt ook bij het circadische ritme van de mens. Blauw licht overdag geeft de hersenen het signaal om wakker te worden en alert te zijn.
Dit is mijn brilletje! 🙂

Je kan hem ook via deze link bestellen .. Gratis verzending en hij kost nu 17,99 euro !

Gratis verzending en hij kost nu 17,99 euro !

KORT:

Deze bril filtert licht uit het blauw-spectrum. Hierdoor zal het dag-/nachtritme minder worden verstoord bij het zien van kunstmatig licht in de avond. De bril geeft rust aan de ogen en kan als computerbril de negatieve effecten van het beeldscherm-kijken verminderen. Het ’s avonds dragen van deze bril kan een gunstig effect hebben op het in slaap vallen en blijven, door regulatie van het dag-/nachtritme. Goed voor je lijf en goed voor je huid. Bestel hem nu aan 17,99 euro

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s