Koolhydraat arm.. keto…?

Momenteel zijn er heel wat boeken te lezen;.. sites.. blog.. recepten… diëten.. kortom we kunnen er heel wat over vinden… Wat is het nu eigenlijk?

Een koolhydraatbeperkt dieet bevat weinig koolhydraten, voornamelijk in suikerhoudend voedsel, pasta en brood. In plaats daarvan eet je echt voedsel, waaronder eiwitten, natuurlijke vetten en groenten. Studies tonen aan dat koolhydraatarme diëten resulteren in gewichtsverlies en verbeterde gezondheidsmarkeringen.

1 Deze diëten worden al decennia lang algemeen gebruikt en worden door veel artsen aanbevolen.

2 Het beste is dat het meestal niet nodig is om calorieën te tellen of speciale producten te gebruiken. je hoeft alleen maar echt voedsel te eten.

3. Ik vond een aantal schema’s die ik echt wel leuk vond om te delen… visueel vond ik dat makkelijker en ik heb zelfs zin om deze op mijn koelkast te kleven… (of toch maar beter niet?)

Hieronder kan je enkele afbeeldingen vinden die je als gids kan gebruiken om gezondere keuzes te maken… en ja we hebben koolhydraten nodig;.. maar die krijgen we ook uit gezonde voedingsmiddelen… Bekijk alvast deze hulpmiddelen… en ze kunnen je gids zijn in een gezond eetpatroon.

Deze schema’s zijn een gids voor mensen die toch meer ketogeen of koolhydraatarm willen gaan eten.

We beginnen met een overzicht van waar er meer en minder koolhydraten inzitten… links zie je altijd de laagste hoeveelheid…. rechts de hoogste hoeveelheid…
Bovenstaande foto kan allemaal… zoals je kan zien haal je koolhydraten ook uit gezonde voedingsmiddelen.



Deze soort koolhydraten gaan we zo veel mogelijk vermijden.. en voor mensen die een strikt dieet (keto of koolhydraatarm volgen) schrappen deze voedingsmiddelen uit hun menu

Hier kan je dan verder per voedingsgroep een overzicht vinden van weinig tot veel koolhydraten … aan jou om de juiste keuze te maken!

OVERZICHT GROENTEN
OVERZICHT FRUIT
OVERZICHT BESSEN
OVERZICHT KNOLLEN
OVERZICHT NOTEN
OVERZICHT DRANKEN
OVERZICHT VETTEN EN SAUZEN
OVERZICHT SNACKS
OVERZICHT SNACKS / KNABBELS

Een feestje… en toch iets drinken/ eten… welke keuze maak je…?

Dranken
OVERZICHT DRANKEN
ALCOHOL
SUIKER EN ZOETMAKERS

En waar blijven we dus wel het beste af? …. inderdaad!

EN DIT GAAN WE DUS NIET AANRAKEN !

Wat is koolhydraat arm ?

Een koolhydraatarm dieet betekent dat je minder koolhydraten en een hoger vetgehalte eet. Dit kan ook een koolhydraatarm vetrijk dieet (LCHF) of een keto-dieet worden genoemd. Al tientallen jaren wordt ons verteld dat vet schadelijk is voor onze gezondheid. Ondertussen zitten vetarme “dieet” -producten, vaak vol met suiker, de schappen van de supermarkt overstromen ermee.

Dit is waarschijnlijk de grote fout, want hier kwam de start van de obesitas-epidemie. Studies tonen nu aan dat er geen reden is om natuurlijke vetten te vrezen. Vet is je vriend (lees wel gezonde vetten zijn je vriend;) . Op een koolhydraatarm dieet, kun je al het vet eten dat je nodig hebt om je verzadigd te voelen, en in plaats daarvan, minimaliseer je je inname van suiker en zetmeel. De meeste mensen kunnen heerlijk eten tot ze tevreden zijn – en toch afvallen.

Hoe werkt het? Wanneer je suiker en zetmeel vermijdt, heeft uw bloedsuikerspiegel de neiging zich te stabiliseren en de insulineresiduhoeveelheid te verlagen. Dit verhoogt de vetverbranding en zorgt ervoor dat u verzadigd voelt, waardoor de voedselinname vermindert en gewichtsverlies ontstaat. Studies tonen aan dat een koolhydraatarm dieet het gemakkelijker kan maken om af te vallen en uw bloedsuikerspiegel onder controle te houden, naast andere voordelen.

De basis

Eten: vlees, vis, eieren, groenten die boven de grond groeien en natuurlijke vetten (zoals boter).

Vermijd: suiker en zetmeelrijke voedingsmiddelen (zoals brood, pasta, rijst, bonen en aardappelen).

Eet als je honger hebt, totdat je tevreden bent. Zo eenvoudig kan het zijn. U hoeft geen calorieën te tellen of uw voedsel te wegen.

Ik doe ook aan intermittent Fasting… daar heb ik al eerder over geschreven..

En vergeet industrieel geproduceerde magere producten.

wanneer we voor 20 gram koolhydraten kiezen.. uit deze dingen… krijg je deze hoeveelheid ongeveer….
En uit deze voedingsmiddelen krijg je meer waar voor je geld, niet? 🙂

Dus we maken de juiste keuze en zorgen ook voor een verzadigd gevoel.. een gezonde levensstijl… Honger hoef je dus zeker niet te lijden !

Nog even 50 gram koolhydraten meegeven….

bronnen: start to keto , dietdoctor.com, ketogeen dieet, intermittent Fasting

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s