Koolrabi tagliatelle met zalm en slagroom

Keto pasta met bite
In Italië hoort pasta ‘bite’ te hebben, het moet ‘al dente’ gekookt zijn. Italianen hebben een ontzettende hekel aan zachtgekookte pasta. Ik geloof dat dat gezien wordt als een soort belediging van de pasta.

Nou is het probleem met courgette pasta dat courgette van zichzelf al niet heel stevig is. Dus als je het even kookt, wordt het al snel zacht en heeft het dus geen bite. Daarom bak ik maar even de courgetti aan.. dus die mag echt niet papperig zijn.

Maar het kan nog anders….Geen courgette pasta, maar pasta gemaakt van koolrabi, flespompoen, zoete aardappel etc. Bovendien kan je verschillende soorten groenten ook nog combineren, zodat je heel kleurrijke pasta kreeg. Dat is echt Italiaans natuurlijk, want het is in Italië vooral ook heel belangrijk dat iets er mooi uitziet, vandaar ‘La Bella figura’.
Koolrabi tagliatelle

Koolrabi is heel neutraal van smaak, maar heeft dus wel echte pasta ‘bite’. Hier maak ik de tagliatelle met zalm en crème fraiche, want dat is supersnel en makkelijk.
Je kan deze tagliatelle natuurlijk ook heel goed eten met pesto of met carbonara of tomatensaus of een bolognaise

koolrabi

Hoe gaan we aan het werk:

  1. Breng een ruime pan met water aan de kook.
  2. Haal de harde buitenkant van de koolrabi af en halveer de koolrabi. Gebruik een spiraalsnijder om tagliatelle van de koolrabi te maken.
  3. Doe de koolrabi tagliatelle in de pan met water zodra het water goed kookt. Kook de koolrabi in een paar minuten gaar. Je wilt dat het nog ‘bite’ heeft, dus kook het niet helemaal zacht.
  4. Snij de zalm in smalle reepjes.
  5. Laat de koolrabi even goed uitlekken in een vergiet.
  6. Doe het dan in een diepe schaal en voeg de zalmreepjes en crème fraiche toe.
  7. Roer goed door en breng op smaak met peper en zout.

Smakelijk

Voedingswaarde:

Koolrabi bevat weinig energie. Het is daarom een uitstekende groente om te eten als je wilt afvallen.

Overigens zijn alle groenten goed om af te vallen aangezien er vezels in zitten; door de combinatie van vezels en calorieën kan het lichaam niet in gewicht toenemen, zo blijkt uit recent onderzoek.

Daarnaast bevat hij verscheidene vitaminen en mineralen. De belangrijkste vitaminen zijn vitamine A, B1, B2, B3 en C. 100 Gram koolrabi is goed voor 100% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid voor vitamine C. Op het gebied van mineralen is koolrabi rijk aan kalium, fosfor, calcium, ijzer en magnesium. Er zitten uiteraard ook fytonutriënten in; vooral appelzuur en citroenzuur. Verder zit er isothiocyanaten, sulforafaan en indole-3-carbinol in koolrabi. Deze stoffen staan erom bekend dat ze preventief werken tegen prostaat- en darmkanker.

Meer lezen over voeding en de invloed op de huid : lees het boek Huidverjonging op maat.

I'm a brunette (4).png

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s